KOVÁŘ, M. Automatická úprava obrazů z 1D gelové elektroforézy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.

Škutková, Helena

Student Martinn Kovář se ve své práci zaměřil na automatizaci procesu zpracování a vyhodnocení obrazu výsledku 1D gelové elektroforézy. Nastudoval a přehledně popsal teori o procesu a zpracování gelové elektroforézy. Navrhl vlastní přístup ke zpracování obrazu gelu skládající se z předzpracování obrazu pro zlepšení jeho kvality, dále segmentace na vzorkové linie, detekce „bandů“ obsažených ve vzorku a digitalizace a vyhodnocení použitého markeru na jehož základě vyhodnocuje molekulární hmotnosti přítomných vzorků. Celý přístup programově realizoval a doplnil praktickým uživatelským rozhraním, ke kterému nad rámec zadání vytvořil i utilitu pro vytvoření uživatelské šablony pro vlastní často používané markery. Většina kroků je plně automatizovaná, jediné co by se dalo vylepšit je robustnější technika segmentace vzorkových linií. Účinnost programu v práci testuje na různých typech gelových snímků a dosažené výsledky řádně diskutuje. Po formální i odborné stránce je práce na vynikající úrovni, student přistupoval k řešení aktivně, samostatně a pravidelně výsledky konzultoval. Celkově hodnotím stupněm A a 95 body.

95

Vítek, Martin

Student nastudoval problematiku 1D gelové elektroforézy a v práci ji popsal. V další části práce navrhl a realizoval automatický algoritmus pro detekci linií a proužků vzorků na gelu. Program opatřil zdařilým grafickým rozhraním a řádně jej otestoval na dostupných obrazech. Po formální stránce je práce na vynikající úrovni. Po odborné stránce však mám několik výhrad. Kapitola 1.4 věnující se zkreslením a chybám je velmi stručná, taktéž přehled známých metod detekce v úvodu kapitoly 2 je odbyt jednou stranou. Postrádám zde ukázky funkčnosti jiných algoritmů, případně bloková schémata. Vzhledem k podprůměrnému rozsahu práce, by si tyto kapitoly zasloužily podrobnější zpracování. Kvalita samotného navrženého algoritmu je velmi dobrá, stejně tak způsob, jakým to student demonstroval. Vzhledem k uvedeným výhradám hodnotím práci jako velmi dobrou.

85

eVSKP id 65396