HÜTTL, O. Nízkofrekvenční reprosoustava s ozvučnicí z alternativních materiálů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2008.

Kratochvíl, Tomáš

Diplomová práce se zabývá návrhem mechanické i elektronické konstrukce nízkofrekvenční audio reprosoustavy z alternativních materiálů, konkrétně umělého kamene. V první části práce diplomant velmi podrobně rozebral typy elektroakustických měničů a použitých materiálů a dále typy materiálů používaných v moderních konstrukcích komerčních audio reprosoustav. V další práci se diplomant věnoval simulaci a modelování vlastností měničů v reproduktorové ozvučnici (frekvenční charakteristiky) a dále návrhu modelu ozvučnice z umělého kamene. Pro návrh diplomant využil SW SolidWorks s výstupem pro programování CNC stroje. Pro další realizaci byla navržena dvoupásmová výhybka a objednány vhodné elektroakustické měniče. Diplomant dále realizoval ozvučnici, ale k dokončení celé konstrukce mu scházely prodejcem nedodané měniče. Kompletní Realizace však nebyla zadáním požadována. Diplomant pracoval zcela samostatně. Zadání považuji za splněné a vypracování hodnotím na vysoké úrovni. Práce byla publikována na studentské soutěži Student EEICT 2008.

Splnění zadání A 48/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) B 16/20
Formální zpracování práce A 20/20
Využití literatury A 10/10
94

Schimmel, Jiří

Práce má vysokou odbornou úroveň. Diplomant se nespokojil s jednoduchými metodami návrhu ozvučnice a basreflexového nátrubku, ale použil sofistikovanější metody a provedl i simulace výsledných návrhů. Zejména oceňuji, že diplomant má přehled o všech aspektech návrhu, jako jsou různé parazitní jevy či detaily návrhu, které jsou často přehlíženy, např. turbulentní proudění v ústí bassreflexového nátrubku, vliv konečné tuhosti membrány, odklonění přední stěny, kompenzace reálných elektrických vlastností měničů a mnohé další. Oceňuji také kritické zhodnocení nedostatků návrhu ozvučnice v kapitole 12.2. Ve srovnání s precizně zpracovanými předcházejícími kapitolami je ale kapitola 14 věnovaná výhybkám na nižší úrovni, diplomant se příliš nezabývá rozborem možných aproximací a ladění mezních kmitočtů filtrů s ohledem na směrovou vyzařovací charakteristiku reproduktorové soustavy. Student provedl simulace závislostí hladiny akustického tlaku na kmitočtu pro jím odvozená analogická schémata, simulaci závislosti modulu impedance měniče s kompenzací na kmitočtu a modulových přenosových charakteristik filtrů kmitočtové výhybky. V posledním případě by ale byla vhodná i simulace fázové přenosové charakteristiky. Nejdůležitější měření, tj. akustická měření ve volném a difúzním poli nebyla provedena z důvodu nedodání měničů distributorem. Zadání diplomové práce ale bylo splněno. Formální zpracování práce na dobré úrovni, student ale používá anglické termíny, ačkoliv existují jejich jednoznačné české ekvivalenty. Některé popisky obrázků nejsou kompletní, např. na obr. 4. a 5. je kromě závislosti hladiny akustického tlaku na kmitočtu i modulová impedanční charakteristika, což není v popisku uvedeno, obr. 2 je popsán anglicky atd. Za závažný nedostatek považuji absenci citací literatury v kapitole 2, 3 a na začátku kapitoly 4. Přitom diplomant v těchto kapitolách uvádí desítky důležitých tvrzení z oblasti elektroakustiky, které nijak nedokazuje. Jako reference by se daly použít práce prof. Merhauta a Smetany, Blaira Bensona nebo práce prof. Škvora a RNDr. Sýkory, které v seznamu literatury zanikají mezi řadou Internetových odkazů. Kromě základních vlastností umělého kamene popsaných v práci, které mají vliv na kvalitu ozvučnice, je také důležitá homogenita stěn odlitého výrobku. V případě, že by diplomant ve své práci pokračoval, doporučuji provést měření pomocí laserového systému pro analýzu a zviditelňování kmitů, který je dostupný v laboratoři fyzikální akustiky na HAMU.

Splnění požadavků zadání A 20/20 Zadání diplomové práce bylo splněno.
Odborná úroveň práce A 47/50 Práce má vysokou odbornou úroveň. Diplomant se nespokojil s jednoduchými metodami návrhu ozvučnice a basreflexového nátrubku, ale použil sofistikovanější metody a provedl i simulace výsledných návrhů. Zejména oceňuji, že diplomant má přehled o všech aspektech návrhu, jako jsou různé parazitní jevy či detaily návrhu, které jsou často přehlíženy, např. turbulentní proudění v ústí bassreflexového nátrubku, vliv konečné tuhosti membrány, odklonění přední stěny, kompenzace reálných elektrických vlastností měničů a mnohé další. Oceňuji také kritické zhodnocení nedostatků návrhu ozvučnice v kapitole 12.2. Ve srovnání s precizně zpracovanými předcházejícími kapitolami je ale kapitola 14 věnovaná výhybkám na nižší úrovni, diplomant se příliš nezabývá rozborem možných aproximací a ladění mezních kmitočtů filtrů s ohledem na směrovou vyzařovací charakterisitku reproduktorové soustavy.
Interpretace výsledků a jejich diskuse A 20/20 Student provedl simulace závislostí hladiny akustického tlaku na kmitočtu pro jím odvozená analogická schémata, simulaci závislosti modulu impedance měniče s kompenzací na kmitočtu a modulových přenosových charakteristik filtrů kmitočtové výhybky. V posledním případě by ale byla vhodná i simulace fázové přenosové charakteristiky. Nejdůležitější měření, tj. akustická měření ve volném a difuzním poli nebyla provedena z důvodu nedodání měničů distibutorem.
Formální zpracování práce D 6/10 Formální zpracování práce na dobré úrovni, student ale používá anglické termíny ačkoliv existují jejich jednoznačné české ekvivalenty. Některé popisky obrázků nejsou kompletní, např. na obr. 4 a 5 je kromě závislosti hladiny akustického tlaku na kmitočtu i modulová impedanční charakteristika, obr. 2 je popsán anglicky atd. Za závažný nedostatek považuji absenci citací literatury v kapitole 2, 3 a začátku kapitoly 4. Přitom diplomant v těchto kapitolách uvádí desítky důležitých vlastnosti a jevů z oblasti elektroakustiky, které nijak nevysvěltuje. V seznamu literatury stěžejní díla prof. Škvora a RNDr. Sýkory zanikají mezi řadou Internetových odkazů, k úvodním kapitolám by se jistě jako reference daly použít práce prof. Merhauta a Smetany, příp. Blaira Bensona.
93

eVSKP id 8893