RIBKA, J. Decentralizované řízení jeřábu pomocí PLC SIMATIC [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2009.

Pásek, Jan

Úkolem studenta bylo navrhnout, realizovat a uvést do provozu distribuovaný řídící systém pro řízení technologického provozu. Řídící systém měl sestavit z prvků SIMATIC, které mu byly dány k dispozici a tím byla jeho pozice oproti běžné praxi, kdy si řešitel prvky sám volí, ztížena. Koncepce, kterou zvolil, odpovídá zvyklostem a pokládám ji za správnou. Chybí mi jen místní ovládání z dotykového panelu. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Soudím, že teoretický popis mohl být štíhlejší. Autor používá v řídícím systému operátorskou stanici (WinCC), centrální PLC řady SIMATIC S7-300, podřízené stanice PLC S7-200, sítě Profibus a Profinet. Všechny tyto prvky teoreticky popsal a následně uvedl postup prací při parametrování, programování a implementaci programů. V tomto ohledu pokládám práci za logicky dobře sestavenou. Práce je poměrně dobře zpracována i graficky, diplomantovi bych snad jen vytkl, že práci nedoplnil o fotografickou dokumentaci. Jako vedoucí diplomové práce jsem získal dojem, že diplomant je zdatnější v praktických činnostech, jako elektrické úpravy a programování, z teorie čerpal jen to, co pro svoji práci potřeboval. Projevilo se to pak v popisu teoretické části práce, který ne vždy koreluje s problematikou vlastní práce, některé pasáže zavádějí čtenáře jinam, a naopak informace týkající se jádra práce jsou někdy málo zdůrazněny. Informace čerpal autor z uvedených zdrojů, ale už z jedinečnosti zadání je zřejmé, že práci vykonal sám. Zdatně se vyrovnával s problémy, na které při práci narazil a systém uvedl do funkčního stavu. Vedoucí diplomové práce Ing. Jan Pásek, CSc.

85

Sobotka, Milan

Zadání diplomové práce je velmi náročné po stránce odborné i časové. Práce předpokládá zvládnutí programovacího jazyka Step 7 Simatic Manager, Micro/Win a vizualizačního programu WinCC Flexible, návrh HW konfigurace řídícího systému Simatic a vytvoření řídícího programu a jeho otestování. Diplomant splnil zadání z hlediska cíle, tj. vytvořil distribuovaný řídící program. Diplomová práce je přehledně uspořádána do sedmi kapitol. Diplomant v práci stručně představil rodinu programovatelných automatů S7-200 a S7-300, včetně komunikačních modulů. Jádro práce tvoří kapitola pátá - tvorba programu pro řízení a ovládání stroje. Autor nás seznamuje nejdřív s funkcí portálového jeřábu a pak s vlastním projektem. Popisuje ideové řešení, konfiguraci řídícího programu a řešení komunikace PLC S7-200 a PLC S7-300 přes Profibus - DP. V této kapitole mi chybí stručný popis struktury řídícího programu. Pro řešení řízení tří totožných jeřábů by bylo účelné využití funkčních bloků a jejich volání a parametrování pro každý jeřáb zvlášť. Tyto mé připomínky nesnižují zásadně hodnotu celé práce. Absenci lokálního ovládání přes dotykový panel, které je také v zadání uvedeno, autorovi nevytýkám, bylo by nadbytečné vzhledem k tomu, že stroj má lokální řízení pomocí tlačítek. Kromě této připomínky splnil diplomant zadání diplomové práce v plném rozsahu.

80

eVSKP id 12616