POKORNÝ, J. Určení pozice útočníka při pokusu o neoprávněný přístup do operačního systému [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.

Komosný, Dan

Student zadání splnil bez výhrad. Během řešení student projevoval aktivitu v podobě nápadů pro rozšíření požadované aplikace. Vytvořená aplikace je plně funkční. Student také aktivně komunikoval se studenty řešící podobná témata. Účast na konzultacích byla pravidelná. Formální zpracování práce má drobné závady, především kvalita některých obrázků.

90

Burda, Karel

Práce se zabývá problematikou určování zeměpisné polohy počítače, který útočí na jiný počítač. V první kapitole autor popisuje metody útoku na operační systém počítače. V této souvislosti si jako příznak útoku volí skenování portů. Ve druhé kapitole pak popisuje programy použité při zpracování práce. K simulaci útoku se rozhodl použít skener portů Nmap, k detekci skenování použil program Scanlogd a pro vyhodnocení záznamů se rozhodl použít program Swatch. V této souvislosti lze autorovi vytknout, že volba použitých programů není systematicky zdůvodněna. Ve třetí kapitole autor popisuje vybrané metody určení pozice počítače na základě jeho IP adresy, přičemž se v souladu se zadáním orientuje především na pasivní metody. Ve čtvrté kapitole autor popisuje vytvořený software, který sestává ze tří modulů. První modul simuluje útok, druhý modul útok detekuje, určuje IP adresu útočícího počítače a z databáze určuje jeho pozici. Třetí modul zobrazuje polohu útočícího počítače na mapě. Popis řešení software je jasný a srozumitelný. Poslední kapitola je věnována diskusi nad experimentálně získanými výsledky. Z diskuse plyne, že vytvořené programy jsou funkční a splňují požadavky zadání. Z formálního hlediska je práce kvalitní. Jedinou výtku mám k tomu, že autor často nedostatečně komentuje obrázky a čtenář potom nemusí obrázkům zcela porozumět. Například na obr. 3.2 (s. 27) není jasný význam černých a tyrkysových kružnic, ani symbolů L1 až L3. Celkově konstatuji, že diplomant řešil zadanou úlohu systematicky a adekvátními metodami a že zadání splnil. Z tohoto důvodu práci hodnotím stupněm A, tj. Výborně.

92

eVSKP id 66664