BÍLEK, O. Geografické informační systémy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.

Uchytil, Stanislav

Diplomová práce obsahuje 66 stran vlastního textu. Zabývá se porovnáváním geografických informačních systémů. Na prvních 33 stranách jsou popsány volně šiřitelné softwarové nástroje pro GIS. Text je psán velmi pečlivě a systematicky s hlubokým průnikem do problematiky včetně popisu v současnosti volně nedostupných nástrojů zaměřených hlavně na webové technologie. Ve 3. kapitole je na 33 stranách představena vytvořená aplikace pro zobrazení dat na geografickém podkladu. V souladu se zadáním je pro její realizaci využito systému vizualizace obchodních dat komerční společnosti v porovnání s daty Českého statistického úřadu. Vytvořená aplikace je funkční a podrobně okomentovaná. S návrhem administrace backoffice autor vytvořil ucelený nástroj, který splní budoucí nároky uživatelů na zobrazení komerčních dat. Celkově lze konstatovat, že má práce po všech stránkách dobrou úroveň, textu se dá vytknout častější výskyt ukazovacího zájmena. Zadaného úkolu se autor chopil se zřejmým zaujetím a splnil všechny části zadání, takže výsledkem je ucelená analýza možných řešení geografických systémů.

90

Říha, Kamil

Předložený text je zpracovaný kvalitně a svědčí o velké pečlivosti a zodpovědnému přístupu studenta k danému tématu. Po obsahové stránce je možné konstatovat, že zadání bylo splněno v celém rozsahu, byla naprogramována aplikace pro prezentaci obchodních informací pomocí grafického informačního systému, výsledná aplikace je použitelná v praxi. Po věcné stránce tedy není nutné práci nic vytýkat, její hodnotu však mírně snižuje stránka formální. V poměrně rozsáhlém textu je možné najít velké množství převzatých částí, přičemž některé pasáže jsou převzaty formou doslovných citací, místy dokonce včetně specifických formulací původních autorů (např. str. 22). U převzatých textů je však vždy uveden zdroj a většina textů je alespoň částečně přeformulovaná. Odkazy na použité zdroje jsou vesměs internetového původu, což ovšem odpovídá danému tématu. Uvedené zdrojové kódy nejsou číslované, místy by bylo vhodné uvést matematické vzorce namísto jejich programovacích interpretací (str. 21). Proměnné uvedené v textu postrádají normované formátování (proměnné by měly být odlišeny kurzívou), zdrojové kódy jsou však odlišeny velmi pečlivě. Vzhledem k tomu, že v určité části práce je řešena poměrně detailně i vektorová grafika, působilo by pro profesionálněji použití vektorových formátů i u obrázků v práci samotné. Jako celek je práce na poměrně vysoké úrovni a vzhledem k uvedeným připomínkám ji navrhuji hodnotit známkou B, 83 body.

83

eVSKP id 66650