LECNAR, L. Kavitační eroze [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.

Rudolf, Pavel

Předložená bakalářská práce prezentuje ve své první části velmi pěknou rešerši o problematice kavitace se zaměřením na kavitační erozi. Ve druhé části se student věnuje zdokumentování hydraulických kavitačních tratí na Odboru fluidního inženýrství V. Kaplana po stránce jejich parametrů a instrumentace i výsledků kavitačních zkoušek. Zde bych vytknul pouze chybějící informace o průtocích, při nichž byly kavitační vzorky testovány. Text práce je logicky uspořádán, jazyková i grafická stránka je velmi dobrá. Student pracoval aktivně a pečlivě. Celkovou slušnou úroveň práce snižuje pouze závěrečná kapitola, která se stylisticky naprosto nehodí do technicky zaměřeného textu.

Hudec, Martin

Předložená bakalářská práce pojednává o aktuálním tématu využití kavitační eroze kovových i nekovových materiálů s pozorností obracející se k materiálové frakci, která dříve byla mimo zájem badatelů. V práci je přehledně v celkem třech kapitolách představena fyzikální podstata jevu, jeho účinky a dopady ilustrované četnými citacemi výsledků jednotlivých autorů zabývajících se pozorováním procesu kavitační eroze. Poslední kapitola dokumentuje vlastní experimentální výzkum v laboratoři fluidního inženýrství, který si klade za cíl zachytit částice materiálu, které byly vytrženy silami působícími při hydrodynamické kavitaci. Autor popisuje zkušební okruhy, tvary zkušebních vzorků, podmínky vzniku kavitačního opotřebení, rozsah oblasti zasažené erozí, hodnoty deformačního napětí na povrchu devastovaném kavitací a v konečném důsledku hmotnostní úbytky jednotlivých měřených variant. Práce je na výborné textové i grafické úrovni, logicky členěna do tematických okruhů a využitelná dalšími autory při pokračování teoretických úvah o podstatě kavitační eroze. V této souvislosti bych si dovolil jen jednu připomínku k použití antonyma ke slovu úbytek. Jako vhodnější se jeví výraz přírůstek, než autorem uvedený příbytek, který bych ponechal spolu dobytkem a bylinou ve vyjmenovaných slovech. Po úspěšné obhajobě doporučuji udělit titul bakalář.

eVSKP id 64431