MĚRKA, I. Oteplovací charakteristiky silových vodičů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.

Orságová, Jaroslava

Bakalářská práce řeší tepelný model silového vodiče protékaného elektrickým proudem. Její autor problematiku oteplení vodičů uvádí poměrně ze široka místy až populárně naučně. Problémem v teoretických částech jsou ale spíše formální chyby v zápisu veličin a jejich jednotek a to počínaje úvodním seznamem až po veličiny a jednotky uváděné v textu a rovnicích. Autor používá různé symboly pro stejné veličiny a jednotky jsou nesprávně psány kurzívou. Překlepy a chyby jsou v celé práci poměrně časté a poněkud snižují její jinak dobrou grafickou i odbornou úroveň. Vyzvednout lze především dobře zpracované a přehledně popsané modely a simulace v programu MATLAB Simulink včetně jejich verifikace laboratorním měřením. Obsahově práce splnila zadání a jedinou připomínku mám k ustálené teplotě holého měděného vodiče o průřezu 16 mm2 v oteplovací charakteristice na obr. 9, která přesahuje 100°C, což je při zatížení proudem 80 A poměrně vysoká teplota. Předpokládám, že jde špatnou parametrizaci matematického modelu, protože nominální zatížení vodiče tohoto průřezu uloženého volně na vzduchu se běžně udává jako 90 A a jeho teplota při uvedeném proudu by neměla překročit 90°C. Na základě uvedených skutečností doporučuji práci k obhajobě.

85

Novotný, Jan

Student se ve své bakalářské práci zabývá problematikou oteplovací charakteristiky silových vodičů. Bakalářská práce je vhodně členěna a kapitoly na sebe navazují. V první části bakalářské práce se student zabývá problematikou jednotlivých druhů silových vodičů a vlastnostmi těchto vodičů. V druhé části student provádí simulace oteplení vodičů. Výslednou simulaci ověřuje měřením. V kapitole 6.1.1 má student špatně uvedeno číslo normy a dále také u zmíněné normy chybí edice. (Norma ČSN 33 2000-5-523 je nahrazena ČSN 33 2000-523 ed.2). V prezentovaném příkladu jsou nevhodně zvoleny hodnoty, jelikož je ještě nutné uvažovat jištění (jištění 25 A by kabel již nevyhověl). Dále bakalářská práce obsahuje řadu překlepů, které snižují úroveň této práce. Při simulacích jednotlivých typů vodičů by bylo vhodné uvést jmenovitý proud vodiče, aby čtenář bakalářské práce měl představu, jak je zvolený typ kabelu zatěžován. Formální zpracování bakalářské práce je na dobré úrovni. Bakalářskou práci hodnotím 83 b. Bakalářská práce splňuje veškeré požadavky kladené na práce tohoto typu a doporučuji ji k obhajobě u státní závěrečné zkoušky.

83

eVSKP id 65952