KREJČÍ, R. Nejistoty měření stanovené metodou Monte Carlo [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.

Šedivá, Soňa

Cílem bakalářské práce bylo nastudovat metodu Monte Carlo pro stanovení nejistot měření a navrhnout metodiku stanovení nejistot nepřímého měření elektrického odporu. Na základě teoretických znalostí provést experimentální měření, u kterých stanovit nejistoty měření jednak klasickým postupem a dále pomocí metody Monte Carlo. Získané výsledky porovnat. Bakalářská práce navazovala na semestrální práci. Student na projektu pracoval svědomitě a prokazoval v průběhu celého období velké pracovní úsilí. Pracoval samostatně a systematicky. Pravidelně se dostavoval ke konzultacím a předkládal průběžné výsledky práce. Při zpracování bakalářské práce se student nesetkal se žádnými významnějšími problémy. Doporučuji práci k obhajobě.

91

Havlíková, Marie

Bakalářská práce je rozčleněna do 8 kapitol včetně úvodu a závěru. Součástí práce je rovněž seznam symbolů, zkratek a seznam použitých literárních zdrojů a 2 přílohy Struktura a členění bakalářské práce jsou přehledné a logické. Názvy kapitol jsou výstižné a v souladu s popisovanou problematikou. Jednotlivé kapitoly na sebe vhodně navazují a plně vystihují a popisují zadané cíle práce. Výhradu mám k rozsahu kap. 4 (Úvod k praktické části), kde 1/3 textu stránky působí nevyváženě vzhledem k rozsahu ostatních kapitol. Bakalářská práce je zaměřena na problematiku kvantifikace nejistot přímých a nepřímých měření podle metodiky GUM a podle metody Monte Carlo s cílem porovnat dosažené výsledky. Teoretická část bakalářské práce (kap. 1 – kap. 3) má velmi dobrou úroveň, student prostudoval kvalitní literární zdroje a citoval je v souladu s uznávanými postupy. Bakalářská práce je rozčleněna do 8 kapitol včetně úvodu a závěru. Součástí práce je rovněž seznam symbolů, zkratek a seznam použitých literárních zdrojů a 2 přílohy. Struktura a členění bakalářské práce jsou přehledné a logické. Názvy kapitol jsou výstižné a v souladu s popisovanou problematikou. Jednotlivé kapitoly na sebe vhodně navazují, plně vystihují a popisují zadané cíle práce. Výhradu mám k rozsahu kap. 4 (Úvod k praktické části), kde 1/3 textu stránky působí nevyváženě vzhledem k rozsahu ostatních kapitol. Bakalářská práce je zaměřena na problematiku kvantifikace nejistot přímých a nepřímých měření podle metodiky GUM a podle metody Monte Carlo s cílem porovnat dosažené výsledky. Teoretická část bakalářské práce (kap. 1 – kap. 3) má velmi dobrou úroveň, student prostudoval kvalitní literární zdroje a citoval je v souladu s uznávanými postupy. V praktické části bakalářské práce (kap. 4 – kap. 6) student popisuje realizovaná nepřímá měření odporu včetně výpočtů nejistot podle výše uvedených metod. V souladu s požadavky zadání dále student v kap. 7 uvádí výsledky nepřímého měření odporu snímače teploty Pt1000 a posuzuje vliv teploty na změnu odporu tohoto snímače včetně výpočtu nejistoty. Výpočty nejistot realizovaných měření student prováděl v souladu s metodickými postupy obou metod GUM a Monte Carlo. Kladně hodnotím analýzu a porovnání dosažených výsledků. Výhrady mám k nejednoznačnému slovnímu popisu vyhodnocovaných parametrů, kdy student neuvádí přesný odborný termín jako například: absolutní chyba voltmetru / ampérmetru není správný výraz, ale jedná se o absolutní chybu údaje daného měřidla, nesprávný výraz je také kombinovaná nejistota měření odporu, správně se jedná o kombinovanou nejistotu nepřímého měření odporu. Tyto nepřesné výrazy vedou ke snížené orientaci v textu dokumentu zejména v praktické části bakalářské práce. Rovněž postrádám důkladné uvádění typových označení používaných měřidel a to zejména pokud se jedná o popis tabulek, grafů nebo o výpočty nejistot měření veličin těmito měřidly. Výraz nejistota typu B ampérmetru nespecifikuje, u jakého měřidla se nejistota typu B kvantifikovala. Po formální stránce je bakalářská práce na velmi dobré úrovni s minimem překlepů a s velmi zdařilou grafickou interpretací. Předložená bakalářská práce Romana Krejčího odpovídá zadání v plném rozsahu. Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě s hodnocením velmi dobře – 82 bodů.

82

eVSKP id 65913