PODSEDNÍK, K. Biomechanická studie karpometakarpálního (CMC) kloubu palce ruky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.

Florian, Zdeněk

Bc. Karel Podsedník se ve své diplomové práci s názvem „Biomechanická studie karpometakarpálního (CMC) kloubu palce ruky, splnil všechny cíle zadání. Práce patří do oblasti biomechaniky ruky. Je jednou z prvních prací řešených z této problémové oblasti na ÚMTMB. Diplomová práce je vhodně strukturovaná s respektováním systémového přístupu. K vytvoření výpočtového modelu a provedení řešení, diplomant velmi dobře zvládl výpočtový systém Ansys. Řešení biomechanických problémů z oblasti ruky člověka je náročné nejen na tvorbu výpočtového modelu, ale také na prezentaci výsledků a následnou analýzu, což se v uvedené práci projevilo.

Marcián, Petr

Předložená diplomová práce v délce 68 stran se zabývá problematikou z oblasti svalově kosterní biomechaniky. Práce je zaměřena na aktuální téma a to řešení karpometakarpalního (CMC) kloubu palce ruky. Práce je vhodně strukturována a je řešena systémovým přístupem. V první části autor práce provedl rozsáhlou rešeršní studii především zahraničních odborných článků, jelikož se jedná o oblast v tuzemském prostředí ne příliš probádanou. Z formulace problému a cíle práce vyplývá, že se autor zabývá jak řešením fyziologického stavu, tak stavu po aplikaci totální endoprotézy označené „Maia“. V úvodní části práce autor popisuje základní anatomie z hlediska řešeného problému, způsoby léčení postižených kloubů. Vlastní problematiku deformačně napěťové analýzy řeší výpočtovým modelováním. Zabývá se tvorbou výpočtového modelu z CT snímků a využívá k tomu řadu CAD software. K řešení je použit software ANSYS Workbench. V poslední kapitole provádí autor prezentaci a analýzu dosažených výsledků. Práci je nutné vytknout absenci popisků v obrázcích a absenci odkazů v textu. Toto činní práci pro čtenáře značně nepřehlednou. Řadu zjištění si musí čtenář domýšlet. Zcela chybí popis interakce jednotlivých prvků soustavy a jejich modelování pomocí kontaktu. Autor všechny předem formulované cíle zadání splnil. Navrhuji hodnocení práce B.

eVSKP id 63654