VOTAVOVÁ, B. Měření membránového napětí pomocí napěťově citlivých barviv [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.

Čmiel, Vratislav

Studentka představila rešerši v oblasti fluorescence, buněčných membrán a měření membránového napětí pomocí rychlých napěťově citlivých barviv. Využívá k tomu řadu literatury a tuto část považuji za splněnou. V praktické části popisuje měřicí zařízení a získané výsledky. Některá data jsou ale pouze ilustrativní, chybí mi řada prvků jakou jsou ukázky snímaných buněk, metoda obrazového zpracování s vyznačením oblasti zájmu, ze které byly signály získány. Prezentace výsledků je málo obsáhlá a detailní, výsledky nejsou podrobně interpretovány – slouží z velké části pouze jako ukázka. V práci nejsou z velké části splněny body 5) a 6). Chybí celá kapitola zabývající se diskusí nad získanými výsledky a s uvedením předpokládaných výsledků a popisu obdobného experimentu z literatury, který byl pro celou práci stěžejní. Výsledky jsou diskutovány jen v závěru. Po formální stránce je práce na slabší úrovni, napomáhá tomu nepřehledné formátování nadpisů a občas i odstavců. Dále i občasná nejednotnost formátování použité literatury. Kvalita některých obrázků, jako je ukázka grafického prostředí ovládání kamery Andor iXon na straně 33 či ilustrančího obrázku na straně 20, je špatná. Obrázky jsou z části nečitelné. Ukázkové signály také trpí artefakty komrese snímků. V kapitole 6.5.1, kterou studentka nazývá „Výpočet vhodného emisního filtru“ studentka uvádí vymodelované charakteristiky filtrů s porovnáním se spektrem napěťové sondy, ale chybí ukázka výpočtu a vhodná interpretace s uvedením porovnání jednotlivých filtrů. Obrázky jsou hůře čitelné a zřejmě jen ilustrativní. U kapitoly 9.3. není odůvodněno, proč byly vytvořeny elektrody v tomto provedení. Studentka jevila průměrnou aktivitu. Pracovala samostatně. Práce je celkvě z velké pouze na dostatečné úrovni, postrádá řadu prvků a úroveň kvalitní diplomové práce.

55

Janoušek, Oto

Předkládaná práce se věnuje měření membránového napětí buněk pomocí sofistikované optické metody využívající napěťově citlivá barviva. Teoretická část práce se věnuje použitým metodám záznamu, ale důraz je kladen na pouhý popis metod, bez následné interpretace a hledání východisek pro následnou praktickou část práce. Text obsahuje řadu nepřesných výrazů, gramatických chyb a nejednotností ve formátu odkazů na citovanou literaturu. Popis převzatých obrázků je někdy v češtině, jindy v angličtině. Z členění kapitol je patrné, že se studentka vyzná v komplexní a poměrně náročné problematice, ale díky neuceleným informacím v jednotlivým kapitolám působí práce odbytě. Výrazné nedostatky obsahuje praktická část práce. Ta obsahuje zbytečně rozsáhlý popis programových prostředí Matlab, Labview a SOLIS, použitých k realizaci práce a dále vysvětlení známých pojmů. Za touto částí následuje popis vlastního řešení, které je popsáno srozumitelně. Výsledky jsou získány triviálním, avšak korektním, zpracováním. Jejich interpretace je však dle mého soudu místy nesprávná a zavádějící. Srovnání výsledků s teoretickými předpoklady by mohlo být provedeno pomocí modelového rozložení membránového napětí, požadovaném zadáním v bodě 5, nicméně tento bod zadání není splněn. S přihlédnutím k vysoké náročnosti práce proto hodnotím práci 58 body.

58

eVSKP id 66801