BOHÁČ, P. Simulační modely lidského operátora [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.

Havlíková, Marie

Zadání diplomové práce je zaměřeno na simulaci chování řidiče při příčném způsobu řízení vozidla. Diplomant měl za úkol realizovat simulační modely řidiče pro vybraný nelineární model vozidla, který poskytl Ústav automobilového inženýrství FSI Brno. Cílem bylo úspěšně projíždět definovanou jízdní trajektorií. Diplomant prostudoval řadu literárních zdrojů, aby se seznámil s konstrukčním řešením podvozku vozidel a s rozsáhlou problematikou modelování lidského řidiče. Bez problémů zvládl komunikaci na externím pracovišti, kde o jeho práci jevili velký zájem. Této aktivity diplomanta si cením, protože umožní další spolupráci s ÚADI FSI Brno. Kladně hodnotím zejména účast diplomanta ve studentské soutěže EEICT-2013, kde úspěšně prezentoval svoji práci. Diplomant pracoval soustavně po celé období, nedostal se do časové tísně a diplomovou práci odevzdal v řádném termínu. Zadání diplomové práce bylo splněno v celém rozsahu.

90

Horák, Karel

Student se ve své práci zabývá simulačními modely vozidla a řidiče jako lidského operátora. V kapitole o řízení vozidla volí pro další práci příčné řízení, není ale uvedeno z jakého důvodu je úloha omezena o podélné řízení. Diplomant se v práci na několika stranách věnuje modelům příčného řízení a pro osobu řidiče jsou zde uvedeny dva modely reprezentované přenosovými funkcemi. Obdobně se ve třetí kapitole věnuje modelu vozidla pro vodorovný pohyb a uvádí zde tři základní pohybové rovnice popisující chování dynamického modelu vozidla. Následně ale model velmi zjednodušuje na jednostopý, s absolutně tuhým řízením, malými výchylkami kol (linearizace), pohybující se pouze konstantní rychlostí a zanedbání vnějších sil (např. boční vítr). Takto výrazné zjednodušení části zadání zbytečně snižuje odbornou úroveň diplomové práce. V další kapitole 4 se už diplomant věnuje simulaci navržených modelů v Simulinku, které byly poskytnuty Ústavem automobilového a dopravního inženýrství FSI. Využívá zde zvoleného modelu řidiče podle McRuera a v následující kapitole 5 na něm simuluje tzv. losí test, kdy se regulátor příčné polohy snaží vyhnout překážkám na dráze. Srovnávání je prováděno s řízením vozidla PID regulátorem. Po formální stránce je práce na poměrné dobré úrovni a lze vytknout pouze málo nedostatků. Na první straně např. vytvořil diplomant poměrně kuriózní překlep ve frázi eyes-of-the-road namísto eyes-off-the-road, který otáčí smysl výroku. Dále jsou některé strany práce zbytečně řídké zřejmě kvůli vloženým grafům simulované trajektorie (str. 30, 31, 32, 36, 37, 38, 41 a jiné). Za zmínku také stojí zcela zbytný čtyřnásobný výskyt jednoho a téhož vztahu modelu řidiče na stranách 14, 28, 39 a 47 i s popisem. Uvážením všech kladů a záporů předložené diplomové práce lze konstatovat, že tato v souhrnu splňuje požadavky zadání, a proto ji s následujícími otázkami doporučuji k obhajobě před komisí s hodnocením stupněm C.

77

eVSKP id 65840