FALTA, P. Vliv doby izotermické transformace na strukturu a mechanické vlastnosti ADI [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2008.

Věchet, Stanislav

Cílem předložené diplomové práce bylo stanovení vlivu režimu izotermického zušlechtění na statické a únavové vlastnosti litiny s kuličkovým grafitem. Student splnil požadavky zadaného úkolu, prostudoval odpovídající počet literárních pramenů a vypracoval literární rešerši na odpovídající úrovni. Experimentální program byl časově náročný, zejména vzhledem k provádění únavových zkoušek. V jeho průběhu se student seznámil s dostupnou zkušební technikou. Dále zvládl metodiku vyhodnocování měření a matematicko-statistické zpracování dat. Předložená práce splňuje zadání v plném rozsahu a svou úrovní odpovídá požadavkům kladeným na diplomové práce. Proto ji doporučuji k obhajobě.

Kohout, Jan

Oponovaná diplomová práce je zaměřena na posouzení, jak doba izotermické transformace ADI při dané teplotě transformace ovlivňuje strukturu a v důsledku toho její mechanické vlastnosti, zejména vlastnosti únavové. Bohužel slovo doba z názvu práce vypadlo, naštěstí je k dispozici pa-ralelní název v angličtině. Vedle vypadnutí slova z názvu práce se autorovi povedla i další zvlášt-nost, kterou je opačné číslování stran (běžně se lichými čísly označují pravé strany textu a sudými strany levé). Rešeršní část práce v rozsahu přesahujícím 45 stran textu představuje velmi vyvážený úvod do problematiky únavy ADI, neboť vychází z velmi stručně uvedených obecných základů a sou-středí se na oblasti pro studovanou problematiku rozhodující. Naproti tomu část experimentální v rozsahu 6 stran (nepočítáme-li 4 strany tabulek výsledků a obrázky s grafy v příloze je popsána se stručností na hranici strohosti. Zejména cíle práce mohly přesáhnout pouhý výčet a v diskusi se mohlo objevit alespoň minimální srovnání s výsledky jiných autorů. Závěry práce jsou prezentová-ny velmi přehledně formou odrážek a dokládají, že autor naplnil vytčené cíle práce. Seznam použité literatury je přiměřeně bohatý, autor v souladu s moderními trendy čerpá ve značném rozsahu z internetových stránek. Odkazy jsou uvedeny úplně, ovšem do shody s požadavky ČSN ISO 690 mají v některých případech dost daleko, naštěstí většinou jen v drobných formalitách. Seznamu použité literatury by také prospěla větší jednotnost (např. velká písmena v anglických názvech článků) a větší péče při uvádění nakladatelů (uvádí se pouze název, u ČSN je zřejmý, u více nakladatelů a míst vydání nelze vytvářet neexistující kombinace - viz např. nakladatelství Alfa sídlící v Bratislavě, nikoli v Praze). Nápadné jsou chyby v přepisu cizojazyč-ných názvů (např. societi, únava kovou). Obecně se doporučuje, je-li to ovšem možné a účelné, ci-tovat původní práce zabývající se předmětem citace poprvé, nikoli práce, které předmět citace pouze převzaly. Velmi užitečný je podrobně uvedený seznam použitých zkratek a symbolů spolu s jednotkami veličin, které symboly označují. Přílohy práce sestávající z obrázků a grafů příjemně překvapí téměř dokonalým provedením. Jazyková úroveň práce je velmi slušná, dokonce i v interpunkci, která nebývá silnou stránkou technicky zaměřených odborníků, chybuje autor jen zřídka. Grafická úroveň práce je velmi dobrá včetně převzatých obrázků, vytknout lze pouze nejednotné psaní rovnic. Značky veličin je třeba podle platné ČSN ISO 31-0 psát kurzívou (nejen ve vztazích a rovni-cích, ale i v textu). Doporučení psát jednotky stojatě autor dodržuje, ne vždy však odděluje číselnou hodnotu od jednotky mezerou a není důsledný v psaní indexů. Dále je vhodné rozlišovat pomlčku a znaménko minus (které je delší). Jisté potíže působí autorovi práce se starší literaturou. V dnešní době snad není třeba používat zkratky názvů zemí jako ČSSR a NSR, dříve používaný název veličiny měrná hmotnost je vhodněj-ší přesněji specifikovat jako objemovou hmotnost nebo prostě použít slovo hustota (viz str. 4). Předložená diplomová práce svým obsahem, rozsahem i úrovní zpracování prokazuje, že autor je schopen řešit zadaný odborný problém samostatně a na profesionální odborné úrovni. Proto ji doporučuji přijmout k obhajobě.

eVSKP id 12639