NEDOMA, J. Aktivní reproduktor s digitálním vstupem zvukového signálu a s přídavnými funkcemi [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.

Kratochvíl, Tomáš

Úkolem diplomové práce bylo praktické navržení aktivních reproduktorů s digitálním vstupem multikanálového zvukového signálu a s obousměrnou datovou komunikací. Dále práce měla řešit vytvoření obvodů pro zpracování audio signálu s následným zesílením pro reproduktory, včetně přídavných funkcí. Toto zadání je splněno v plném rozsahu, výsledkem práce je plně funkční hardwarové řešení obsahující všechny funkce vyžadované zadáním práce. Vyzdvihuji nadhled, který student projevil při realizaci práce – například využití cenově dostupného kitu Discovery a dobré zmapování všeobecné situace na trhu s monolitickými zesilovači ve třídě D. Po formální stránce je práce v pořádku, je logicky rozdělena, jednotlivé části na sebe dobře navazují, teoretická a praktická část jsou vhodně vyváženy. Diplomant na úkolu pracoval samostatně, konzultoval pravidelně a včas. Posudek vypracoval: Ing. Marek Bek, společnost Bang & Olufsen, s.r.o., Kopřivnice

98

Ing. Jiří Stifter, Ph.D., FEL ZČU v Plzni

Předložená práce se zabývá návrhem a praktickou realizací inteligentního multikanálového systému pro reprodukci zvuku. Na základě požadavků zadavatele autor provedl návrh elektroniky řídících a napájecích jednotek systému a také výkonových zesilovačů. Z hlediska rozsahu zadání práce jde o velmi rozsáhlý projekt, na jehož řešení měl diplomant pouze omezené množství času. I přes tento fakt byl autor schopen prakticky zrealizovat funkční prototyp zařízení, což je nutné hodnotit velmi pozitivně. Předložená DP o rozsahu 82 stran včetně příloh má spíše průměrnou odbornou úroveň díky ne zcela jasně formulovaným myšlenkovým pochodům autora práce, což může být způsobeno snahou maximálně krátit text práce z důvodu jejího rozsahu nebo nedostatku času při závěrečných úpravách práce. Text ojediněle obsahuje pravopisné chyby, bohužel velmi často autor nedodržuje odbornou terminologii a používá slovní obraty z hovorové češtiny, což není pro odborný text přijatelné. Grafická úprava práce je velmi dobrá, text je v některých částech méně srozumitelný. Výstupy uvedené v DP odpovídají jejímu zadání, zadané úkoly považuji za splněné, práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji bodovým ohodnocením: 77b. K obsahu DP vznáším následující připomínky: 1/ Přestože původní myšlenka návrhu moderního inteligentního multikanálového plně rekonfigurovatelného audio systému je velmi zajímavá, autorem nebo zadavatelem zvolená koncepce některých jednotek systému není optimální, díky čemuž navržený systém musí dosahovat poměrně nízké technické kvality na svém akustickém výstupu i přes jeho značnou složitost a vynaložené náklady na použitou součástkovou základnu (např. zcela nevhodné řešení napájení po UTP kabelu, volba typu ozvučnic a elektroakustických měničů atd. - pravděpodobně požadavek zadavatele...). 2/ Autor práce v kapitole 1.3.2 popisuje problematiku PWM modulátoru, uvádí také na obr. 1.3.3 schéma sigma/delta modulátoru a zmiňuje se o výsledcích simulace v Matlabu. Z textu však není čtenáři jasné, co autor vlastně simuloval a za jakých podmínek/předpokladů a také vyvozený závěr o obecně pravidelném opakování vzorků na výstupu modulátoru je ničím nepodložený. V této souvislosti autor navrhuje řešení s využitím obvodu TCA2002, který je však poměrně zastaralý a pravděpodobně bude na trhu do budoucna nedostupný (výroba již ukončena?). 3/ Schémata v přílohách práce jsou méně přehledná a autor nedodržel jasnou identifikaci jednotlivých rozhraní/konektorů, která se vzájemně propojují a odpovídají konektorům/sběrnicím na jednotlivých stranách přiložených schémat. Čtenář práce musí vyvinout značné úsilí na to, aby se zorientoval ve způsobu propojení jednotlivých jednotek. Text popisující funkci jednotlivých bloků v práci také není vždy výstižný a zcela jasný, místy čísla obrázků neodpovídají odkazům na obrázky, které jsou použity v textu práce. 4/ V příloze a závěru práce se autor zmiňuje o měření na prototypu, resp. na výstupu výkonových zesilovačů. Způsob měření však autor vůbec nepopsal a zvolil k měření zcela nevhodné přístrojové vybavení (osciloskop). Z předložených výsledků měření není možné vyvodit žádný objektivní závěr a také tyto výsledky není možné považovat za správné.

77

eVSKP id 65710