ZUBÍK, M. Řešení vibrací pohonné jednotky s využitím výpočtového modelování [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.

Posudky

Posudek vedoucího

Novotný, Pavel

Diplomant pracoval průběžně a samostatně, všechny dílčí úkoly vedoucí ke splnění zadání plnil podle plánu. Práce stručně popisuje současný stav problematiky vibrací a hluku a následnou aplikaci vhodných výpočtových postupů pro řešení této problematiky. Diplomant aplikuje a dále vylepšuje metodu hodnocení vlivu různých konstrukčních variant na celkovou úroveň vibrací pohonné jednotky. Práce je vhodně zaměřena na relativně jednoduchý modelový případ klikového mechanismu jednoválcového motoru. Výsledky lze následně využít na libovolný typ spalovacího motoru. Při řešení je používáno moderních CAE nástrojů na bázi CAD v prostředí Pro/Engineer nebo CREO, metody konečných prvků v programu ANSYS, Multi-body dynamiky v prostředí ADAMS. Práci lze vytknou především nižší kvalitu některých (především přejatých) obrázků vykazujících značnou úroveň komprese. Celkově práce svým obsahem splňuje požadavky zadání a lze ji hodnotit jako vysoce kvalitní a vzhledem k ostatním pracím i nadprůměrnou. Výsledky práce navíc poskytly nové poznatky využitelné pro další činnosti ústavu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Prokop, Aleš

Student v diplomové práci shrnuje postup identifikace vibrací spalovacího motoru s využitím kombinace softwaru MKP a MBS. Práce se v úvodu zabývá základními pojmy akustiky, principem vzniku hluku a charakteristickými veličinami, hluk popisujícími. Dále jsou zde detailně rozebrány jednotlivé dílčí zdroje a nastíněny experimentální i výpočtové přístupy řešení dynamiky pohonných jednotek. Těžiště práce se zaměřuje na tvorbu výpočtového modelu, definování vstupních zatěžujících účinků a parametrů, potřebných k výpočtu. Výpočtový model je řešen jak formou tuhých těles, tak i s implementací pružných těles klikové skříně a klikového hřídele. Nechybí zde ani konstrukční aplikace žebra pro zvýšení tuhosti části válce motoru, výsledky jsou následně autorem porovnány. Student v práci projevil velkou snahu a prokázal pokročilý inženýrský přístup k danému tématu. Práce je psána uceleně, přehledně a celkově působí velmi dobrým dojmem. Jako menší nedostatek lze považovat pouze několik jazykových chyb, jež byly patrně způsobeny automatickými opravami textového editoru. Práce má všechny formální náležitosti a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 64666