FLAJŠMAN, L. Konstrukce zařízení pro měření magnetických vlastností mikro a nanostruktur [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.

Spousta, Jiří

Student ke zpracování náročného tématu přistoupil zodpovědně a poctivě, s vysokou dávkou samostatnosti. Při vypracovávání práce se musel vypořádat jednak s náročným odvozováním a pochopením formalismu použitého k popisu interakce světla s magnetickými tenkými vrstvami, mikro a nanostrukturami a jednak s konstrukcí celého měřicího zařízení, získávání relevantních dat a jejich interpretací. Získané výsledky magnetických vlastností mikrometrových magnetických vortexů, naměřené v rámci práce, jsou srovnatelné se současnými výsledky uváděných v renomovaných zahraničních vědeckých časopisech. Proto vyvstává otázka na závěr: Uvažuje autor o publikování dosažených výsledků ve vědeckém zahraničním časopise? Bakalářskou práci Lukáše Flajšmana hodnotím stupněm výborně: A.

Dubroka, Adam

Předkládaná bakalářská práce se zabývá návrhem a konstrukcí zařízení pro měření magnetických vlastností nanostruktur pomocí magneto-optického Kerrova jevu. Kapitola první je věnována rozsáhlému teoretickému úvodu. Nejprve jsou zde shrnuty Maxwellovy rovnice a rozebráno šíření elektromagnetických vln v prostředí, následuje zavedení Jonesova formalizmu pro popis polarizovaného světla. Kapitola je završena detailním odvození Kerrova jevu jak po stránce fenomenologické, tak je osvětlena jeho fyzikální podstata pomocí Lorenzova modelu s magnetickým polem. Kapitola druhá popisuje design experimentální aparatury pro měření Kerrova jevu. Kapitola začíná popisem aparatury již dříve zkonstruované na UFI VUT a její nedostatky, které motivovaly ke konstrukci nové vylepšené měřící sestavy. Je zde detailně popsán princip měření, funkce jednotlivých komponent, i jejich případné nedostatky. Kapitola je doplněna detailními grafikami a schématy. Poslední kapitola je věnována testování nové aparatury jednak na homogenní vrstvě kobaltu, podruhé i na mikrostruktuře s magnetickými disky. Právě možnost měření z velmi malého povrchu v řádu několika mikrometrů díky fokusovanému svazku je jeden z velkých benefitů tohoto nového zařízení. Autor v předkládané práci ukázal široký rozsah schopností od detailního odvození teoretického pozadí měřených veličin, přes design aparatury s pomocí moderního softwarového vybavení a konstrukcí zařízení a jeho otestování konče. Práce je velmi pečlivě zpracovaná ve všech svých aspektech: zásadní rovnice jsou zde detailně odvozeny, text, obrázky i schémata byly graficky vytvořeny s velkou pečlivostí, převzaté informace jsou doplněny početným seznamem odkazů a práce je i na velmi dobré gramatické úrovni. Text se velmi dobře čte, předkládané informace jsou dobře strukturované. Práce obsahuje detailní dodatky jak v tištěné, tak elektronické podobě. Souhrnem, bakalářská práce je na velmi vysoké úrovni, z mé zkušenosti vysoce nad průměrnou kvalitou běžných bakalářských prací. V tomto případě zcela jednoznačně hodnotím práci známkou A a doporučuji komisi její přijetí.

eVSKP id 64879