JAŠA, M. Problematika certifikace plochy pro vzlety a přistání [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.

Hammer, Jaromír

Úkolem práce bylo zhodnocení aktuální legislativy pro certifikování ploch pro vzlety a přistání a její aplikování na konkrétně vybranou plochu. Zadané úkoly autor splnil a dobře analyzoval možnosti leteckého provozu na konkrétních pozemcích v rámci možností dané současně platnou legislativou ČR a EU. Vlastní práce má včetně obsahu a seznamu příloh 40 stran a je rozdělena do 7 kapitol. V kapitole 3 se autor zabývá legislativou, která upravuje možnosti využití pozemků pro vzlety a přistání letadel v ČR. V kapitole 4 a 5 je popsána problematika potřebných délek ploch pro vzlet a přistání vzhledem k nejrozšířenějším typům letadel v ČR. Kapitola 6 se zabývá možnostmi využití konkrétních pozemků jako plochy pro vzlety a přistání letadel. Struktura práce je dobře zvolena. Grafická a stylistická úprava práce je dobrá. Závěr práce je velmi stručný. V seznamu zkratek nejsou obsaženy všechny zkratky použité v práci. Práce poskytuje dobrou orientaci v problematice možného využití pozemků pro leteckou činnost.

Chlebek, Jiří

Práce je rozvržena do 7 hlavních kapitol ve kterých diplomant definuje a následně i naplňuje jednotlivé cíle daného tématu. V úvodu autor hovoří o záměru vybudování nového letiště, přestože v zadání tématu se hovoří o ploše pro vzlety a přistání. Ve druhé kapitole jsou uvedeny některé základní pojmy k dané problematice. Zde zcela nejednoznačně definoval autor rozdíl mezi letounem a letadlem, proto bych považoval za vhodné se k tomuto rozdílu vyjádřit v průběhu obhajoby práce. Ve třetí kapitole jsou vymezeny legislativní požadavky týkající se ploch pro vzlety a přistání. V ůvodu se diplomant zmiňuje o několika zákonech vztahujících se k leteckému provozu bez jejich bližší specifikace. Dále autor mylně uvádí skutečnost, že zákon č.49/1997Sb. vydává MDS ČR. V následující kapitole jsou specifikovány nejpravděpodobnější typy letounů, pro které by měla být plocha dimenzována. Zde bych doporučil uvést základní rozměry těchto letounů, které mohou být z provozního hlediska významné pro definování základních parametrů plochy. V následující kapitole diplomant definuje délky vzletů a přistání související s dotčenou plochou a uvažovanými typy letounů. Zde bych autorovi vytknul používání některých nestandardních termínů, jako např. odlepení nebo smluvní výška. V šesté kapitole se již autor věnuje aplikace jednotlivých požadavků aplikovaných na konkrétní plochu. Zde bych doporučil zdůraznit nutnost vyřešení majetkových vztahů k dané ploše v případě jejího provozování podle podmínek ÚCL, resp. předpisu L-14. Při specifikaci podmínek pro vzlety a přistání při nepravidelném provozu (str.35) autor uvádí podmínku zajištění bezpečné vzdálenosti 50m osob nezůčastněných na provozu - proč je tato podmínka vztažena pouze na SLZ? V závěru kapitoly autor stanovuje pro vybranou plochu kódové číslo 1 a kódová písmena A,B,C - z kontextu není patrné z jakého důvodu nestanovuje pouze jedno kódové písmeno. V závěru pak diplomant stručně shrnuje dosažené výsledky práce. Postrádám zde pouze autorovo doporučení a zdůvodnění vhodné varianty provozování vybrané plochy, z výše uvedených. Samotný text je na dobré grafické i stylystické úrovni. Překlepy se zde vyskytují pouze ojediněle. Z formálního hlediska bych autorovi vytknul neúplný seznam použitých zkratek a jejich nestandardní řazení.

Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry C

eVSKP id 64845