MALIŠ, M. Algoritmy bezsnímačového řízení pohonu se synchronním motorem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.
Předložená diplomová práce se zabývá problematikou bezsnímačového řízení pohonu se synchronním motorem s permanentními magnety. Jedná se o téma zajímavé jak z pohledu teorie, tak i možných aplikací. Práce uvádí přehled existujících algoritmů bezsnímačového řízení synchronního motoru, přičemž bylo provedeno zajímavé srovnání chování jednotlivých algoritmů. Algoritmy byly ověřeny simulací a co-simulací v prostředí Matlab-Simulink, vybrané algoritmy pak byly ověřeny experimentálně na skutečném pohonu. Výsledkem diplomové práce je zejména praktická implementace algoritmů bezsnímačového řízení, přičemž vytvořené aplikace mohou být využity v dalších projektech. Cenných zkušeností bylo dosaženo při posouzení vlivu “dead-time” na kvalitu odhadu polohy a otáček v nízkých oblastí, zajímavé jsou rovněž výsledky při implementaci řešení odstranění driftu integrace v algoritmech založených na MRAS struktuře. Diplomant pracoval samostatně s přiměřeným využitím konzultací. Po formální stránce je práce zpracována přehledně a pečlivě jak pokud jde o grafické zpracování, tak i text práce. Zadání bylo splněno. Diplomant prokázal inženýrské schopnosti, práci doporučuji k obhajobě s hodnocením výborně.
Předložená diplomová práce se zabývá algoritmy bezsnímačového řízení pohonu se synchronním motorem. Zadání lze považovat za náročné jak po stránce teoretické, tak také implementační. Práce je logicky a přehledně rozdělena do sedmi kapitol, které mají odpovídající rozsah. Největší část práce se věnuje estimace parametrů a stavů synchronního motoru. Práce je po jazykové i grafické stránce na vysoké úrovni. Pouze bych vytknul horší kvalitu obrázku 1.1 a popisky v anglickém jazyce u obrázků 1.1 a 2.1. Rovnice 3.62 není položena zcela správně, totiž korekce aposteriorního odhadu stavů by podle vašeho předpisu nabývala v každém kroku nulových hodnot. Student během řešení musel proniknout do složité problematiky vektorového řízení, modelování SPMSM, estimace parametrů a stavů. Student ve své práci prokázal výbornou znalost řešené problematiky. Práce svědčí o inženýrských schopnostech studenta a doporučuji ji k obhajobě. Navrhuji hodnocení A-91.
eVSKP id 66425