BAUDYŠ, A. Řízení a vizualizace provozních veličin fytotronových komor [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.

Škoda, Jan

Student Bc. Adam Baudyš měl ve své diplomové práci s názvem Řízení a vizualizace provozních veličin fytotronových komor za úkol provést literární rešerši z oblasti řídicích a ovládacích systémů a navrhnout ovládání pomocí kompaktního řídicího systému s vizualizací stavových veličin pomocí SCADA systému. Toto zadání splnil, ale k vlastnímu zpracování mám pár připomínek. V rešerši se student zaměřil i na provozní požadavky fytotronových komor a zmínil i odlišné nároky různých rostlin. Zde by neškodilo uvést několik číselných hodnot, případně tabulku. Větší část diplomové práce je potom zaměřena na praktický popis a vysvětlení zdrojového kódu řídicího systému. Vzhledem k rozsáhlosti řídicího programu kladně hodnotím rozdělení popisu na jednotlivé části (světlo, vzduch apod.). Bohužel ale zde chybí názorné blokové schéma, které by celou funkci jednotlivých částí programu náležitě osvětlilo. Samotné komentáře v programu jsou pro nezasvěceného člověka nedostatečné a program se tak stává čitelným pouze fundovaným odborníkům. Uvedené topologie řízení sice obecně naznačují propojení jednotlivých částí, ale fungování programu z nich nelze vydedukovat. Rovněž slovní popis v textu práce je v některých částech méně zdařilí a spíš čtenáře mate. Poslední část práce je věnována uživatelskému manuálu studentova výtvoru (jak sám student v závěru svou práci nazval viz str. 50), což bude pro obsluhu jistě přínosem. Kladně hodnotím studentovu invenci pří návrhu řídicího algoritmu, zejména s funkcí kontroly správné funkce zpětné vazby, který lze nalézt ve všech částech programu. Tento přístup je v celku originální, avšak celý cyklus podstatně komplikuje a bude tak velmi žádoucí správně nastavit veškeré parametry, aby nedošlo k rozkmitání sytému. Během řešení student pracoval více méně samostatně, ale uvítal bych častější konzultace. Negativně hodnotím špatné časové rozvržení jednotlivých etap, kdy bylo zbytečně mnoho úsilí věnováno rešerši a řešení praktické části bylo realizováno téměř na poslední chvíli. Po zvážení všech výše uvedených okolností hodnotím práci stupněm velmi dobře (82 bodů) a doporučuji k obhajobě s praktickou ukázkou.

82

Sumec, Stanislav

Předložená diplomová práce se zabývá návrhem a realizací řídicího systému pro fytotronovou komorou. V úvodních kapitolách se autor věnuje obecným požadavkům na funkci fytotronové komory, popisuje veličiny, které je nutné v rámci systému monitorovat a regulovat. Mimo jiné zde autor uvádí, že pro osvětlování rostlin se používají LED světla, v praxi se však používá větší škála světelných zdrojů. V další kapitole se autor zabývá srovnáním různých možností realizace řízení fytotronové komory. Popisují se zde varianty počínaje ručním řízením a konče PLC. Autor zde zcela opomněl variantu řízení pomocí PC rozšířeného o externí karty či vzdálené IO porty připojené např. přes Ethernet. V současné době se takové řešení běžně používá, vzhledem k zaměření práce by bylo vhodné srovnat tuto variantu s využitím PLC. Druhá polovina práce je věnována realizací řídicího systému. Autor zde popisuje vlastnosti použitého PLC a funkci jednotlivých modulů vytvořeného programu. Velká část této kapitoly obsahuje výpis zdrojových kódu programu a reléových schémat. Zdrojové kódy by bylo vhodnější uvést v přílohách a více se věnovat rozboru funkce systému. V kapitole 4.1.3 autor uvádí pojem SCADA a spojuje jej s možnosti nastavení parametrů pomocí klávesnice a displeje PLC. SCADA však spíše plní funkci supervizora sledující funkci celého technologického procesu, na jehož řízení se může podílet více podsystémů (PLC). Praktická realizace systému odpovídá stanoveným požadavkům. Autor vytvořil program pro PLC, které bude řídit provoz fytotronové kamery a dále vizualizační program pro nastavení parametrů systému. Uvedené řešení je funkční, grafické provedení uživatelského rozhranní považuji za zdařilé. Po formální stránce lze práci vytknout občasné překlepy. Některé formulace nejsou zcela logické a přesné. V textu se vyskytuje odkaz na literaturu, která není uvedená v seznamu použité literatury. I přes uvedené skutečnosti hodnotím po odborné stránce práci velmi dobře a doporučuji ji k obhajobě.

80

eVSKP id 66484