BACH QUOC, T. Vývoj soudobých civilních dopravních letounů ve světě [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2011.

Chlebek, Jiří

Zadání práce bylo zaměřeno na vytvoření přehledu moderních civilních dopravních letadel. Vzhledem k rozsahu bakalářské práce bylo zvoleno časové omezení od počátků 80. let minulého století do současnoti, v segmentu velkých dopravních letadel. Z tohoto bližšího vymezení vyplynul samotný obsah práce, zaměřený na hlavní typy letounů produkovaných firmami Boeing a Airbus. Autor přistoupil ke zpracování tohoto tématu velmi svědomitě a iniciativně. Výsledkem je struktura práce rozčleněna na dvě části zaměřené na oba výše zmíněné výrobce s uvedením jejích základních modelů, které v uvedeném období uvedli na trh, nebo v současné době probíhá jejich vývoj. Autor se bohužel v samotném textu nevyhnul celé řadě gramatických a stylistických chyb, které snižují výsledný dojem z celé práce. Grafická úprava je naproti tomu na velmi dobré úrovni. V práci se bohužel rovněž vyskytují nesprávně nebo nevhodně použité terminologické pojmy (z důvodů nesprávného překladu letecké terminologie). Z formálního hlediska lze autorovi rovněž vytknout chybějící značení tabulek, neuvádění zdrojů obrázků, neseřazení zkratek dle abecedy a chybějící odkaz na multimediální prezentaci zpracovávaného tématu, která byla požadována zadáním.

Ptáček, Pavel

Předkládaná bakalářská práce zpracovává ve čtyřech hlavních obsahových kapitolách civilní dopravní letouny, které jsou dále doplněné o sedm příloh. Student zpracoval popis letadel značky Airbus a hlavní produktové řady společnosti Boeing. Z hlediska metodického by bylo lépe, kdyby autor v počátku obsahově vymezil užitý přístup k řešení zadaného úkolu, příkladem následného nedostatku je výklad multimediální prezentace a rozsahu použitých medií. Autor ve své práci provedl výběr významných letadel dle kritéria výrobce a produkt. Úvaženo mohlo být hledisko vývojových tendencí v oblasti soudobých a nových civilních dopravních letounů, nebo uvedené hledisko více zdůraznit při vlastní tvorbě popisu vývoje. Projevené kompilační schopnosti autora jsou však na dobré úrovni. Student zvolené typy letadel z hlediska obecného popisu, analýzy jejich použití a věcného popisu, zpracoval velmi pěkně. Uvádí návaznosti jednotlivých typů a jejich vývoje, logické uspořádání práce je dobré. Práce obsahuje drobné formální nedostatky (popisky tabulek chybí) a některé gramatické a citační nedostatky (autor necituje zdroje použitých obrázků aj.). Je škoda, že autor nevyužil více prostředků multimediální prezentace a že se nevěnoval nové generaci letadel B737; z hlediska užitečných vlastností pro jeho provozovatele v dopravní praxi lze B737 zařadit mezi nejvýznamnější dopravní letadla světa. Předloženou bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a hodnotím stupněm B/velmi dobře.

eVSKP id 37039