SOLDÁNOVÁ, M. Škola, základ života - Soubor školských staveb v Ostravě na Černé louce [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2014.

Jura, Pavel

Pro práci studentky byla charakteristická velká aktivita i samostatnost v průběhu celé diplomové práce. Diplomový projekt je výsledkem systematické práce s řadou pracovních konceptů stavby. Studentka prokázala přesvědčivé zvládnutí základů architektonické profese.

Přístup studenta ke zpracování A 90 aktivní, samostatný
90

Pecka, Lukáš

Diplomová práce dokládá schopnost autorky uplatnit se v profesi. Nejsilnějším místem práce jsou ve většině čisté dispozice. Naopak zpracování urbanistického detailu je slabinou práce. Za nejdůležitější přínos projektu však považuji velmi dobré umístění veřejností využitelných provozů v parteru domu (tělocvična s tribunou, knihovna, víceúčelový sál, jídelna). Díky tomu se může Škola opravdu stát přirozeným, otevřeným ohniskem života místní komunity. Předloženou diplomovou práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení B 80.

Urbanistické řešení C Autorka opouští strukturu solitérů „kulturního klusteru“ ateliéru Maxwan a navrhuje vlastní městskou blokovou strukturu, s volným prostranstvím kolem ponechaného objektu výstaviště. Vytváří tak jakýsi „kloub“, kde se láme směřování nové městské struktury vstříc Karolině a vstříc stávajícímu centru. Strukturu směřující ke Karolině autorka ukončuje blokem navrhované školy. Zvolené urbanistické řešení lze považovat v širším měřítku za možné a správné. Řešení veřejného prostranství - „kloubu“ (viz. výkres situace 1:2000) považuji oproti tomu za nešťastné: přímo ve středu veřejného prostranství ponechaný objekt výstaviště prostranství blokuje, nečiní ho čitelným a vůbec nepřispívá k hierarchizaci prostorů. O hledání (a nenalezení) správné podstaty prostranství svědčí i grafika výkresu situace. Je kloub náměstím? Je loukou se sportovišti? Je nástupním uzlem se zastávkou tramvaje?
Architektonické řešení B Autorka dobře zvolila stavební pozemek mezi navrhovanou blokovou městskou strukturou a volným parkem podél řeky. Také dobře zvolená typologická forma „meandru“ umožňuje autorce vytvořit v rámci parcely bohatou škálu různých vnějších i vnitřních prostorů, s různým vztahem k městu a k zeleni. Výraz Školy jako „ohniska komunity“ je podpořen jednotnou výškou meandru a zdůrazněním hlavních vstupů. Domnívám se, že použitý fasádní systém (zřejmě celoplošné zasklení do hliníkových profilů – není popsáno) propůjčuje objektu Školy spíše výraz chladné a neosobní administrativní budovy. Použití systému v kombinaci např. s teplejším dřevem by také dodalo prostředí přívětivější lidské měřítko. Některé zbytečné akcenty architektonického řešení (např. trojice ocelových sloupků do tvaru písmene „V“ v průchodu do zeleného dvora – každá dvojice sloupků je jinak orientovaná a s jiným vztahem k neseným hmotám, viz půdorys 1.NP)
Provozní řešení A Dobře zvolená typologická forma „meandru“ umožňuje autorce ve velké míře bezkolizní provozní řešení. Díky velmi dobrému umístění veřejností využitelných provozů v parteru domu (tělocvična s tribunou, knihovna, víceúčelový sál, jídelna) se může Škola opravdu stát přirozeným, otevřeným ohniskem života místní komunity. Škoda, že MŠ a její zahrada není orientována směrem do parku k řece. Některé nejasné provozní detaily (např. jakou funkci má schodiště mezi ředitelnou a jídelnou?).
Technicko konstrukční řešení C Konstrukční řešení je uměřené a racionální. Podání konstrukčních detailů má dostačující úroveň. Chybí popis konstrukce fasády.
Formální úroveň B Formální úroveň práce je dobrá, sympatická jsou schémata ideového vývoje.
80