MYNÁŘ, Z. Algoritmy prediktivního řízení elektrických pohonů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2014.

Posudky

Posudek vedoucího

Václavek, Pavel

Diplomant pracoval na diplomové práci samostatně s přiměřeným využitím konzultací. Během řešení tématu přicházel iniciativně s novými řešeními. Tato řešení nejsou pouhou modifikací v literatuře nalezených metod, ale zcela novým přístupem k prediktivnímu řízení pohonu se synchronním motorem. Diplomant efektivně řešil problémy, které vznikly při zpracování tématu, zejména v oblasti volby a implementace vhodného solveru pro řešení optimalizační úlohy prediktivního řízení. Řešení diplomové práce se diplomant věnoval velmi intenzivně. Nad rámec běžného studia se při zpracování tématu zapojil i do výzkumných prací v rámci Středoevropského technologického institutu. Pracovní nasazení a dosažené výsledky lze považovat za mimořádné. Diplomant jednoznačně prokázal jeho inženýrské schopnosti a znalosti nutné pro řešení komplikovaných úloh v oblasti automatického řízení. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji klasifikaci A.

Navrhovaná známka
A
Body
98

Posudek oponenta

Vavřín, Petr

Recensní posudek magisterské diplomové práce pana Bc. Zdeňka Mynáře: Algoritmy prediktivního řízení elektrických pohonů. Diplomant Mynář zpracoval téma, které považuji za obtížné. Kromě znalostí moderní teorie řízení totiž musel také zvládnout řadu technologických vlastností elektrických pohonů, na které budou navržené řídící algoritmy implementovány. Na druhé straně toto téma je nesporně nosné, což dává autorovi možnost ukázat své schopnosti v plné šíři. Pan Mynář tuto možnost využil a zadáni ve všech pěti bodech splnil. Práce je členěna do čtyř kapitol a závěru. První dvě kapitoly obsahují úvod do problematiky řízení střídavých pohonů a popis principů lineárních řídících algoritmů, založených na modelu. Diplomant zde prokázal podrobnou znalost této problematiky a schopnost srozumitelným způsobem čtenáře seznámit s daným úkolem. Třetí kapitola obsahuje odvození a popis dvou navržených algoritmů prediktivního řízení. Tyto partie považuji za jádro práce. Jak potvrdil vedoucí práce doc.Ing. P.Václavek,PhD., dosažené výsledky jsou skutečně vlastní prací diplomanta. Skupina pracovníků na Ústavu automatizace a měřící techniky FEKT, VUT, se dlouhodobě věnuje výzkumu moderního řízení střídavých elektrických pohonů a některé z dosažených výsledků byly úspěšně presentovány na prestižních mezinárodních fórech. Návrh vlastních řídících algoritmů pana Mynáře lze proto hodnotit jako významný úspěch diplomanta. Ve čtvrté kapitole autor ověřil navržené algoritmy pomocí standardních simulačních technik. I když jde o výsledky simulací, při kterých byly vlastnosti řízeného stroje dány předpokládaným modelem a skutečná kvalita řízení v praxi bude proto závislá na míře shody modelu a reality, lze tento postup považovat za dostatečný důkaz správnosti předkládaných vlastností. Z formálního hlediska za klady práce považuji zejména kvalitně zpracovaný Seznam zkratek a symbolů, seznam použité literatury a připojené tři přílohy. Naproti tomu negativně působí řada překlepů a typicky „počítačových“ vad (opakující se slova apod.). Kladných jevů je však rozhodně mnohem více než záporných a celkově práce působí jako kvalitní dílo, plně splňující požadované parametry. Otázky na diplomanta k obhajobě: 1. Vysvětlete větu na str.30.: „ Ten se nachází mezi filtračními kondensátory……“. 2. Jaká bude podle Vašeno názoru parametrická citlivost na rozdíly ve vlastnostech řízeného objektu a skutečného stroje? Jak byste ji stanovil? S ohledem na výše uvedené skutečnosti práci hodnotím 95 body. Doporučuji práci – po úspěšné obhajobě- navrhnout na některou z udělovaných cen ( nejlépe cenu rektora VUT).

Navrhovaná známka
A
Body
95

eVSKP id 73461