DOSTÁL, J. Měření průtoku horkých zaprášených plynů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2014.

Šedivá, Soňa

Cílem bakalářské práce, jejíž zadání bylo vypsáno firmou PSP Engineering, a.s., bylo provést literární rešerši v oblastí měření průtoku horných plynů obsahujících částice prachu, vypracovat přehled výpočtových vztahů pro měření průtoku a realizovat funkční bloky pro měření průtoku pro PLC Siemens Simatic S7. Projekt navazoval na předchozí semestrální práci, kde byla provedena literární rešerše v dané problematice měření průtoku. Přestože již po obhajobě semestrální práce byl student upozorněn na potřebu konzultací s vedoucím a konzultantem, i během letního semestru práci nekonzultoval. Pouze před odevzdáním práce byla vedoucímu zaslána rozpracována verze práce na korekturu a pak následovala ústní konzultace. Konzultace s konzultantem nad náplní práce během semestru, dle informací konzultanta, neproběhly žádné. Tento nedostatek konzultací se projevil na obsahu a náplni práce.

53

Štohl, Radek

Úkolem p. Dostála bylo provést literární rešerši metod měření průtoku horkých zaprášených plynů, vypracovat přehled výpočtových vztahů. Praktická část práce se měla zabývat realizací funkčních bloků pro PLC Siemens, řady SIMATIC S7-300 a jejich ověření. Náročnost zadání lze považovat jak po stránce odborné, tak časové za odpovídající požadavkům kladeným na bakalářskou práci. Průvodní zpráva má 40 stran, skládá se z 9 kapitol. Práci lze rozdělit na tři části. Prvních šest kapitoly lze označit za teoretickou část práce. Student popisuje metody měření průtoku. Poslední kapitola 7 uvádí údaje pro přepočet na normovaný průtok. Této části práce není v zásadě, co vytknout. Vlastní praktická část práce je rozdělena do 2 kapitol. Rozsah je pouze 8 stran. Převážně je popsáno, z jakých částí je tvořeno PLC, jaké části obsahuje uživatelský program a jakými programovacími jazyky se program může tvořit. Je zde uvedena pouze ukázka jednoho funkčního bloku. Student uvedl blokově, jak se mají provádět jednotlivé výpočty podle teoretického rozboru. Kapitola 9 by měla popisovat, jak bylo prováděno ověření naprogramovaných funkčních bloků. Student zde ale stručně popisuje simulační program S7-PLCSIM a navíc HMI systém WinCC flexible, ve kterém vytvářel uživatelské obrazovky, což v zadání nebylo po studentovi vyžadováno. Jako ověření výpočtů uvádí pouze spuštění funkčních bloků v simulátoru a ručně zadává vstupní hodnoty do výpočtů. U funkčních bloků vůbec neřeší výjimky ve výpočtech, např. co se stane, při dělení nulou nebo výpočet odmocniny ze záporného čísla. Přiložené CD-ROM obsahuje nativní projekt pro vývojový systém STEP7 s funkčními bloky se stručným popisem v anglickém jazyce. Dobrá dokumentace by měla obsahovat i výpis programu a vizualizace např. ve formátu PDF. Práce má vhodnou grafickou úroveň. Citace č. 16 neodpovídá normě. Na základě předložené průvodní zprávy lze konstatovat, že autor s uvedenými výhradami zadání nesplnil v celém rozsahu. Dokument lze požadovat jako dobrou semestrální práci, tedy přípravu pro realizaci bakalářské práce. Přiložená práce celkově nesvědčí o schopnostech bakaláře.

F
45

eVSKP id 73358