ŠLICHTA, P. Komunikace mezi PLC B&R a PC [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2014.

Burlak, Vladimír

Cílem práce bylo realizovat univerzální knihovnu pro komunikaci mezi PLC firmy B&R a PC a následně ji využít v prostředích MATLAB/Simulink a NI LabVIEW. Řešení zadání si vyžádalo nastudování rozhraní PVICOM a jeho využití v obou prostředích. Důležitou část představovalo zajištění běhu aplikací v reálném čase a detekce případného nedodržení vzorkovací periody. Navržená koncepce je zaměřena zejména na možnost řízení periody vzorkování z PLC. Výsledkem práce jsou prakticky použitelné knihovny pro obě prostředí. Jejich funkčnost byla otestována při regulaci fyzikální soustavy. Student během zpracování bakalářské práce aktivně využíval konzultace. Přesto se dostal do časového skluzu, což se projevilo především na formální stránce praktické části a testování implementace v LabVIEW. Student během řešení prokázal bakalářské schopnosti.

78

Lebeda, Aleš

Zadání bakalářské práce je po stránce odborné a časové méně náročné. Na základě předložené práce a zdrojových kódů ho lze považovat za téměř splněné. Znalosti studenta v dané problematice lze považovat za dostatečné. Úkolem studenta bylo vytvořit a otestovat knihovny pro komunikaci mezi PLC a programy Matlab/Simulink a NI LabView. Pro program Matlab/Simulink je zadání splněno, ale pro NI LabView byly knihvny vytvořeny, ale v práci chybí výsledky ze simulace. V závěru je konstatováno, že funkce byly otestovány, což mi přijde nedostatečné. Student vytvořil knihovny, které používají funkce vytvořené výrobcem B&R. Pro uživatele bylo vytvořeno přehledné prostředí pro nastavení jednotlivých bloků. V práci by bylo vhodné uvést, že studentem navrhované řešení podporuje periody vzorkování o násobku 10 ms. V části 4.1.8 student tvrdí, že na obrázku 4.8 je zobrazen dopočet měřené veličiny na základě indikace nedodržení vzorkovací periody, což není pravda. V části 4.1.9 v tabulce 4.3 je střední hodnota vzorkovací periody 99,985 ms, ale vzorkovací perioda byla 500 ms. Student narazil na problém chybné periody vzorkování při manipulaci v Simulinku. Tento jev nastává s největší pravděpodobností z důvodu obsluhy funkcí volaných pro manipulaci, které zasahují do zpracování kódu navrženého studentem. Práce je napsána v logickém sledu, ale vyskytují se v ní nedostatky, které úroveň práce zbytečně snižují. Úvod a první dvě kapitoly jsou zpracovány bez problémů, ale kapitola Praktická část působí, jako by se student snažil navýšit počet stran. Text v některých částech této kapitoly začíná zbytečně až na další stránce a některé obrázky jsou příliš velké. Vrcholem je pak obrázek přes strany 35 a 36. Na straně 31 je špatný odkaz na obrázky 4.5 a 4.6 místo 4.12 a 4.13. Student se také často dopouští osobního vyjadřování (vytvořil jsem, zjistil jsem atd.). Naprosto nevhodný je pak v technické práci první odstavec v části 4.1.9, kde nám student vypráví, jak hledal chybu. Předložená práce svědčí o bakalářských schopnostech studenta a navrhuji hodnocení dobře.

72

eVSKP id 73377