ŠUMBERÁK, D. Přístrojový transformátor proudu 12kV, 4000//5/5A [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2014.

Dostál, Lukáš

Student vypracoval diplomovou práci na téma „Přístrojový transformátor proudu 12kV, 4000//5/5A“. Diplomant nepodcenil 3. kapitolu, kde je realizován vlastní výpočet s konstrukčním návrhem transformátoru a své znalosti umocnil aplikací ochranného stínění na kritická místa před vysokou intenzitou elektrického pole, která se mohou u transformátoru vyskytnout. Vliv těchto kritických míst (s a bez stínění) je i názorně popsán graficky pomocí simulace v programu FEMM. Dle zadání byla provedena i část typové zkoušky, kde transformátor obstál na výbornou. Autor pravidelně konzultoval problémy spojené s diplomovou prací a prokázal schopnost samostatné odborné práce. Velkým přínosem je výroba přístrojového transformátoru proudu, neboť na trhu tato výrobní řada chyběla. Diplomová práce má dobrou odbornou i gramatickou úroveň a proto ji doporučuji k obhajobě.

95

Vaněk, Jaromír

Student měl provést rozbor funkce přístrojového transformátoru proudu v energetických sítích, analyzovat fyzikální podstatu přístrojového transformátoru proudu a jeho názorové chyby, dále realizovat konstrukční návrh transformátoru pro zadané parametry. Dále vytvořit model transformátoru a provést elektrostatickou simulaci, V závěrečné části úkolu pak realizovat částečnou typovou zkoušku vyrobeného transformátoru a její výsledky porovnat s hodnotami v numerickém výpočtu. Práce je rozdělena do sedmi kapitol, ve kterých je postupně vyčerpána náplň zadání. První a druhá kapitola obsahuje vysvětlení některých důležitých pojmů pro přístrojové transformátory proudu a je vysvětlena jejich funkce jak v provozní tak nadproudové oblasti. V kapitole třetí je realizován vlastní výpočtový a konstrukční návrh zadaného transformátoru. Je třeba uvést, že tato část práce byla nejnáročnější, protože tvoří základ pro vlastní konstrukční řešení transformátoru. Na tuto kapitolu navazují další dvě kapitoly, ve kterých je vytvořen 3D model transformátoru v softwaru SolidWorks a realizována elektrostatická simulace v programu FEMM. V šesté kapitole je popsána typová zkouška vyrobeného transformátoru a její výsledky jsou v příloze. Práci uzavírá sedmá kapitola, ve které je v přehledu shrnut postup práce diplomanta při řešení tohoto náročného úkolu. Jednotlivé kapitoly na sebe logicky navazují a jejich obsah svědčí o cílevědomém přístupu diplomanta k vyřešení zadaného úkolu. Jak jsem uvedl již výše, úkol byl náročný jak při vlastním návrhu, tak z pohledu jeho praktické realizace, protože výsledkem měl být ve výrobě realizovaný transformátor s ověřenými parametry při typové zkoušce. Velice kladně se ve výsledku práce projevuje přijatelná shoda vypočtených chyb, nadproudového čísla a jejich ověření při typové zkoušce. Závěr: Předložená práce je zpracována velice pečlivě a svědčí o zodpovědném přístupu diplomanta k vyřešení poměrně obtížného úkolu. Při vlastním zpracování práce dokázal diplomant vhodně využít moderní grafické techniky. Jinak je celá předložená práce zpracována přehledně a má velmi dobrou úpravu. Zásadních nedostatků jsem v práci nenalezl. Snad jen upravit obr. 17 na str. 41 v souvislosti s následujícím výpočtem. Práci doporučuji k obhajobě.

96

eVSKP id 70944