PŘÍLESKÝ, L. Simulační modelování bezpilotního letounu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.
Pan Příleský se ve své práci zabývá tvorbou a identifikací virtuálního modelu bezpilotního letounu. Tento model je součástí projektu UAV SkyDog, realizovaného skupinou 4 studentů, tvoří však samostatnou práci. Motivací tvorby modelu letounu je jeho využití při návrhu řídících algoritmů stabilizace a autopilota. Jde o poměrně ambiciózní zadání, především vzhledem k dostupným, či spíše nedostupným letovým datům reálného letounu. V práci jsou stručně shrnuty základní aerodynamické rovnice, jádro práce je v kapitole 3 - Tvorba virtuálního modelu. Jako výpočetního nástroje je využito systému Matlab / Simulink. V části zabývající se porovnáním modelu s letovým měřením se projevují problémy dané nedostatečným vybavením a malými rozměry letounu. Určitou shodu nicméně lze pozorovat i s těmito omezeními. Využití modelu k naladění regulátorů stabilizačního systému je tedy možné jen částečně. Přesto považuji práci za přínosnou a využitelnou v budoucích etapách UAV modelování. Obdobně jako u autorových kolegů kladně hodnotím skutečnost, že autor dokázal spolupracovat v týmu, což je předpoklad nezbytný u větších projektů, a dovednost, která je pro budoucí povolání nezbytná a často poněkud opomíjená. Cíle práce se podařilo naplnit, byť některé závěry nejsou takové, v jaké celý tým doufal. Pan Příleský pracoval samostatně a s velkým nasazením a ve vhodné míře využíval konzultací. Jeho práci hodnotím jako výbornou a po zodpovězení otázek oponenta doporučuji mu udělit titul inženýr.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená diplomová práce si klade za cíl vytvoření simulačního modelu, jenž má reprezentovat chování skutečného letadla. Práce je součástí projektu Skydog podporovanéhou společností Honeywell. Grafická a stylistická úroveň práce je velmi dobrá s nepatrným množstvím překlepů. První část práce podrobně rozebírá problematiku z fyzikálního hlediska, doplněného o potřebné vzorce, které bylo třeba prostudovat. Kapitola 3 se pak zabývá získáváním dat pro virtuální model a jejich aplikace do modelu v Simulinku a MotoCalcu. Tato kapitola pak porovnává oba postupy, kde Simulinkový model vychází lépe. Předposlední kapitola se pak zabývá identifikací parametrů pomocí letových dat. Práce obsahuje celou řadu poměrně náročných experimentů potřebných k simulaci. Práce je zpracována přehledně a logicky. Veškeré cíle práce byly splněny a zadané téma lze tedy považovat za splněné v požadovaném rozsahu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 71851