PEŠINA, J. Úprava izolace v zadní části autobusu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.

Kalivoda, Milan

Autor sestavil v podmínkách firmy reálné řešení. Vychází z rozsáhlé analýzy stávající situace, dokládá ji velkým množstvím údajů, na základě kterých po zvážení omezujících kriterií navrhuje část technologického procesu podstatně změnit. Princip změny souvisí s typem výroby. Rozhodnutí je relativně složité, neboť řada údajů ovlivňujících přímo změnu se od sebe výrazně neliší. Autor uskutečnil několik technických konzultací s odbornými pracovníky firmy ohledně montážních pracovišť s přihlédnutím na ekologii, kdy při vlastní výrobě vzniká velké množství odpadu a tímto nasměroval nové řešení do stavu podle požadavků firmy. Technicko-ekonomické posouzení je rozfázováno dle výrobních prací a je vztaženo na jeden výrobek, výsledný efekt je příznivý.

Kubík, Roman

V technicko-ekonomickém zhodnocení mohla být alespoň přibližně vyčíslena časová úspora na upínání ve finančních jednotkách - tj. mzdových nákladech. Zkrácení upínacího času o 10 minut se na první pohled nezdá příliš velké, ale převedení tohoto času na úsporu finančních nákladů může být pro vedení podniku dostatečně silným argumentem. S tím souvisí i průměrný roční počet vyráběných kusů autobusů (těchto sestav). Pokud by autor pracoval i s tímto údajem, mohl by alespoň přibližně odhadnout dobu návratnosti vynaložených investičních nákladů. Otázkou však zůstává dostupnost takových údajů, které řada podniků považuje oprávněně za příliš citlivé. Nový systém upínání by bylo vhodné posoudit i z pohledu vlivu na kvalitu lepení, pokud se kvalita výraznějším způsobem zlepší. Zde by pak mohl autor identifikovat další potenciální úspory (např. pokles vrácených sestav z kontrolního pracoviště, příp. redukce některých testů). Celkově však mohu konstatovat, že práce je velmi zdařilá a dokládá dobrou orientaci autora v řešené problematice, která je v tomto příp. značně specifická. Hodnotím ji stupněm A.

eVSKP id 72447