SOBOTKA, J. Návrh rovnačky XRK 7-200 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.

Omes, Jiří

Diplomant přistoupil zadání diplomové práce zodpovědně a splnil zadání ve všech bodech. V úvodu provedl rešerši týkající se zařízení určených k rovnání plechů, tyčí a profilů, kde se následně detailněji věnoval skupině zařízení rovnajících kruhové tyče. Jedná se o velmi specifickou skupinu zařízení využívaných v posledních úsecích provozu válcoven. V práci se věnoval komplexnímu návrhu rovnačky XRK 7-200 s řešením dvou hlavních skupin. Jedná se o horní příčník s mechanizmy natáčení a přestavení válců a spodní příčník s mechanismem natáčení spodních válců. Diplomant provedl nové řešení uložení stavěcího šroubu horních válců v horním příčníku, které mělo za následek snížení výšky horního příčníku a snížení váhy o cca 400kg. V kapitole věnované návrhu pohonu rovnačky XRK představuje tři možnosti určení příkonu hlavního elektromotoru -empirické dle literatury, experimentální a pomocí počítačové simulace. V práci je využit empirický postup, kde jsou sečteny všechny příkony potřebné pro rotaci, posuv rovnané tyče společně s pasivními odpory. V přílohách práce pak lze najít článek z konference Inženýrská mechanika, jehož je diplomant spoluautorem. V tomto článku jsou prezentovány výsledky výpočtu pomocí dynamického výpočtového modelu, což prokazuje diplomatův odborný zájem o řešení dané problematiky. Práci doporučuji k obhajobě.

Jonáš, Jiří

Diplomová práce je provedena na velmi vysoké úrovni s maximální snahou hledat nová řešení jednotlivých uzlů rovnačky. Svým rozsahem zpracování zcela splňuje požadavky zadání. Výsledkem této práce je kvalitní návrh nové sedmiválcové rovnačky XRK 7-200. Žádná rovnačka této velikosti a s tímto uspořádáním válců se dosud v České Republice nevyráběla, o to je práce cennější a kvalitnější. Velkou část návrhů rovnačky z diplomové práce je možné použít v praxi. Autor diplomové práce k zadané problematice přistupoval velmi aktivně a dobře, s maximálním využitím dostupných zdrojů informací, které se nabízejí pro řešení zadání diplomové práce. Diplomová práce je napsána přehledně, není zbytečně rozsáhlá a po jejím prostudování a kontrole lze konstatovat následující: Koncepční řešení práce je provedeno na vysoké odborné úrovni. V kapitole „1. Popis rovnaček“ diplomové práce autor správně popisuje historii rovnaní, zabývá se rovnáním v celé šíři a neomezuje se pouze na popis problematiky rovnání na rovnačkách s kosými válci. Je dobré, že se s problematikou seznámil hlouběji. V podkapitole „1.6. Rovnačky s kosými válci“ je malá nepřesnost. Je zde napsáno, že rovnačky s více válci nerovnají konce a začátky tyčí. Totéž platí i pro dvouválcové rovnačky, s tím rozdílem, že u rovnačky se stejnými parametry jsou nerovnané konce tyčí kratší. V kapitole „3. Rozmístění rovnacích válců rovnačky XRK 7-200“ je velice zajímavé nové navrhované uspořádání rovnacích válců rovnačky. Jsou zde navrženy různé rozteče válců. Oproti řešení s konstantními roztečemi se sníží hmotnost rovnačky a zároveň se zvýší kvalita rovnání. V kapitole „4. Návrh horního příčníku“ obrázek 9 je navrženo nové uchycení mechanizmu vertikálního stavění horních válců rovnačky a zároveň vymezení vůlí v axiálním soudečkovém ložisku. Toto řešení je dobré a výhody opravdu platí, úspora hmotnosti příčníku bude dokonce vyšší než odhadovaných 400 kg. V této kapitole je také navržen nový systém natáčení horních válců rovnačky (podkapitola 4.2.). Řešení je to velmi zajímavé, ale pro praktické využití bude nutné řešit problémy s horním pouzdrem vedení držáku horních válců. V podkapitole „4.5. Připojovací prvky“ je návrh a výpočet sloupů a šroubů. Navrhuji výrazně zvýšit předpětí šroubů, doporučuji dvojnásobek celkové rovnací síly. Průměr šroubu se může částečně zvětšit a také je možné na šrouby použit kvalitnější materiál a dovolit vyšší napětí. U navrženého řešení není garance, že rovnačka bude předepnuta ve všech případech při rovnání tyčí s vysokou křivostí a ovalitou. Navíc jsou zde zanedbány síly na přítlačných válcích. V kapitole „7. Pevnost stavěcího šroubu“ je pevnostní výpočet stavěcích šroubů horních pracovních válců rovnačky. Namáhání rovnačky hlavně dynamickými silami je vysoké, doporučuji průměry stavěcích šroubů zvětšit, tak aby napětí kleslo asi o 25 %. V kapitole „8.2. Výpočet natáčení dolních válců“ je pro výpočet natáčení zvolen minimální úhel natočení dolních válců 26°. Vhodnější by bylo zvolit maximální úhel natočení dolních válců to je 35°. Největší síly jsou pro rovnání tyčí velkých průměrů, pro tyto tyče se používá maximální úhel. Grafické provedení je přehledné, výkresy jsou přehledné a zakótování detailních výkresů dobré. Výkresová dokumentace je kromě drobných nedostatků v pořádku. Pouze u výkresu číslo 2-126357 doporučuji doplnit kóty pro maximální a minimální mezeru mezi válci.

eVSKP id 68893