ŠTĚPNIČKA, M. Návrh měřiče VA charakteristik dvojpólů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2014.

Steinbauer, Miloslav

Cílem práce byl návrh dvoukvadrantového měřiče VA charakteristik dvojpólů, zejména stabilizačních diod, s měřicím rozsahem 200V/10 mA. Práce je rozvržena do 6 kapitol, z nichž vlastnímu návrhu se věnují kapitoly 2až 5. Práce dále obsahuje přílohy, ve kterých jsou schémata i DPS navrženého zařízení. Student provedl návrh i realizaci měřicího přístroje, ten následně oživil a experimentálně ověřil jeho vlastnosti, zadání tedy splnil. Vytvořil i ovládací program, který s přístrojem komunikuje přes sběrnici USB a umožňuje automatické proměření VA charakteristiky připojeného dvojpólu. Samotná konstrukce sebou nesla samozřejmě i problémy, které student kriticky hodnotí v závěru práce. Zde uvádí i doporučení pro další vylepšení přístroje. Student postup práce pravidelně konzultoval, na vývoji i experimentálním ověřování pracoval systematicky a projevil potřebné tvůrčí schopnosti. Bakalářská práce je na odpovídající odborné úrovni. Po formální stránce obsahuje některé nedostatky – pravopisné chyby (vyplívající, …vodiče nemohly vézt…), chybějící text v kapitole 4.2.2, kde jsou ilustrovány grafy z experimentálního ověřování přístroje. Po stránce návrhu zařízení se objevují některé chybné postupy a hodnoty – např. ve vztahu (22) je teoretický výpočet chyby dané rychlou změnou proudu na parazitní indukčnosti přívodních vodičů. Student zde ovšem nesprávně dovozuje rychlost změny z periody krystalového oscilátoru mikroprocesoru; skutečná rychlost změny je však daleko nižší, daná vlastnostmi DA převodníku a zejména zesilovače v analogové části zapojení. Celkově lze však zadání považovat za splněné, student prokázal potřebné znalosti a schopnosti a proto doporučuji práci k obhajobě.

76

Szabó, Zoltán

Student se ve své bakalářské práci zabývá návrhem a realizací automatického měřiče volt-ampérových charakteristik dvojpólů. Nejprve uvádí popis důležitých částí navrženého zařízení pak skrz teoretický rozbor PN přechodu se dostane k popisu samotné realizaci přístroje. V další části práce diskutuje naměřené výsledky a program pro mikrokontrolér a osobní počítač. Po technické stránce jsem v práci nalezl několik drobných chyb. Autor ve vzorci (9) dosazuje neodůvodněnou hodnotu 20 V namísto 119V pak výslední bázový odpor se razantně zvětší na hodnotu 348 kOhm. Na straně 15 tranzistor T5 je připojen k snímacímu rezistoru s bází a emitorem a ne kolektorem a bází, pak táto chyba se vyskytuje dále v textu a v indexech. Na straně 21 autor píše, že výstup komparátoru UC2 je připojen na mikrokontrolér, ale ve skutečnosti připojení chybí. Na téže straně uvádí maximální proud 10mA ale měřicí krok proudu AD převodníku 195,3mA, který se mi zdá být nemožný. Po formální stránce bakalářská práce obsahuje několik nedostatků. Student v práci uvádí prázdnou kapitoly (4.1, 4.2 …), kapitola 4.2.2 obsahuje spousta obrázků ale bohužel bez popisu. V práci nejsou dodržena některá typografická pravidla, a to např. spojky na konci řádku, nadpisy velkých kapitol na nové stránce, veličiny kurzívou. I přes uvedené nedostatky práce po formální i technické stránce je na kvalitní úrovni a doporučuji ji k obhajobě.

80

eVSKP id 74227