BULVA, O. Aktivní potlačení hluku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2014.

Balogh, Jaroslav

Pan Ondřej Bulva se ve své bakalářské práci věnuje návrhu přístroje pro aktivní potlačení hluku. Začátek 60 stránkové práce obsahuje stručný úvod do problematiky sluchu, hluku a ochrany sluchu. Dále práce obsahuje návrhy, realizace a zhodnocení až dvou verzí zařízení pro aktivní potlačení hluku. První verze je založena na signálovém procesoru SigmaDSP ADAU1701. Po její realizace student došel k závěru, že výpočetní výkon zvoleného DSP není dostatečný a vypracoval druhé řešení. To je založeno na signálovém procesoru SigmaDSP ADAU1446. Konstrukce využívá referenční mikrofony, mikrofonní předzesilovače, několik AD převodníků, přizpůsobení, filtrů a koncový zesilovač. Další součástí je firmware naprogramovaný v programu SigmaStudio. Pro nastavení registrů AD/DA převodníku AD1938 byla vytvořena aplikace využívající mikrokontroler ATtiny85 a její obslužný firmware s přednastavenými hodnotami. Součástí práce jsou čtyři výkresy schématu zapojení. Na konci práce student zhodnotil funkce obou realizovaných zapojení, kde popsal nedostatky obou návrhů i jejich příčiny. Výsledné zařízeni zkonstruované dle druhého návrhu je funkční a umožňuje volbu tří pracovních režimů. Student také provedl několik desítek testování a proměřování vlastností vhodných součástek všech bloků zapojení. Tyto poznatky student v práci uvedl pouze částečně, čímž čtenáře připravil o další výsledky své práce. Po formální stránce obsahuje práce řadu nedostatků a překlepů způsobených časovou tísní při psaní textu práce. Veškerý čas totiž student využíval na zdokonalování funkčního vzorku. Některá tvrzení, zejména v kapitolách hodnotících dosahované výsledky zařízení by zasloužily doložit změřenou charakteristikou. Student v průběhu řešení pracoval velmi aktivně, samostatně s využitím dostupné literatury a využíval konzultace. Student dvakrát splnil zadání a po odborné stránce je práce na vysoké úrovni a proto ji doporučuji k obhajobě.

98

Sekora, Jiří

Práce pana Ondřeje Bulvy představuje řešení aktivního potlačení hluku okolí. Student se v práci zabývá anatomií lidského ucha, principy aktivního potlačení hluku, provádí systémový návrh přípravku a v několika vývojových krocích přípravek realizuje, ověřuje a vylepšuje. Práce obsahuje velmi rozsáhlý návrh – od napájení, přes vstupní zesilovače, signálové procesory až po výstupní zesilovače. Práce je svým rozsahem velmi komplexní. Po formální stránce lze vytknout stylistické problémy při formulaci některých vět, jinak je práce poměrně srozumitelná. Dále bych vytkl kapitolu 3.2.1, která je proti logice členění. Nadpisy první úrovně mají pro vyšší přehlednost začínat na nové straně (kap. 4). Samotný úvod práce není dobře sestaven, 3. a 4. odstavec prezentuje dosažené výsledky, zmiňuji první verzi návrhu, o které se čtenář dozvídá až v kapitole 5. Tento hybrid úvodu a závěru je spíše abstraktem. Upozorňuji též na nedostatečný zápis zdroje [3]. I přes uvedené výhrady musím konstatovat, že autor v práci prokázal značné znalosti, zkušenosti a kreativitu. Sestavil mimořádný výrobek, zabýval se jak hardwarovým návrhem, tak i softwarem mikroprocesorových částí. Přípravek navrhl, realizoval a odzkoušel. Jeho aktivita v laboratořích ústavu byla rovněž mimořádná. Troufám si říci, že autor rozsahem práce předčil požadavky kladené na bakalářskou práci. Práci pana Ondřeje Bulvy hodnotím známkou „výborně“ / A. K práci přikládám spíše zvídavou otázku.

95

eVSKP id 72806