MARTINEC, R. Měniče pro HVDC přenos elektrické energie [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2014.

Červinka, Dalibor

Nevelký rozsah práce je způsoben tím, že předchozí semestrální projekt řešen u jiného vedoucího a na jiné téma. Problematika HVDC přenosů byla tedy pro studenta i pro vedoucího zcela nová. V rámci práce musel student z angličtiny přeložit velké množství textů, protože literatura v češtině téměř neexistuje. Přínos práce lze spatřovat ve vytvoření jakéhosi úvodního vhledu do problematiky stejnosměrných přenosů, který může sloužit jako východisko pro další studenty. Největším objektem zájmu při zadání projektů byly konkrétní topologie silových částí měničů, ty se však studentovi podařilo prozkoumat jen v menší míře.

85

Klíma, Bohumil

Student v práci pojednává o měničích pro vysokonapěťové přenosy el. energie (HVDC). Úkolem bylo seznámit se se systémy HVDC přenosu, vytvořit přehled používaných topologií a jejich vlastností, přehled požívaných polovodičových součástek a zhodnotit další možné směry vývoje v oblasti HVDC. Úvod a první kapitola pojednává o vývoji, výhodách a vlastnostech HVDC sítí. Druhá kapitola se věnuje propojení HVD stanic z pohledu realizačních požadavků. Tyto kapitoly odpovídají prvnímu bodu zadání. Třetí a čtvrtá kapitola pojednávají o konfiguracích přenosových linek a o typech měničů a poněkud neuspokojivě naplňují druhý bod zadání. Zejména zde postrádám topologie a principy vlastních měničů a topologiích jejich paralelního a sériového řazení. Vzhledem k tomu, že název práce se týká výslovně měničů pro HVDC, je tento bod zadání splněn z malé části. Kapitoly 5 a 6 pojednávají o tyristorových měničích a o dalších výkonových součástkách pro použití v měničích HVDC. Tyto kapitoly lze přiřadit k bodu zadání 3 a okrajově také k bodu zadání 4 jako přehled moderních součástek s výhradou, že trendům v topologiích HVDC se nevěnuje. Kapitola 5 obsahuje stať týkající se konstrukce a chlazení tyristorových měničů bez zřejmé návaznosti na požadavky zadání. Sedmá kapitola je krátkým závěrem. Zadání práce je splněno se zásadními výhradami v bodech 2 a 4. Práce působí dojmem povrchního a neuceleného kompilátu několika málo populárních technických článků bez hlubších, zadáním požadovaných rozborů topologií měničů pro HVDC. Z pravopisného a grafického hlediska je úroveň práce na lepší úrovni. Přes uvedené výtky doporučuji práci k obhajobě.

60

eVSKP id 76881