HROZÁŇ, M. Elektrická stimulace svalových skupin ruky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2014.

Sekora, Jiří

Tématem práce pana Michala Hrozáně je návrh systému pro elektrickou stimulaci svalových skupin ruky. Samotný návrh vykazuje některé nedostatky, správnost návrhu je ověřena především simulací v prostředí NI Multisim, které však umožňuje i simulaci za nereálných vstupních podmínek (např. umožňuje při simulaci napájet OZ mnohem vyšším napětím, než uvádí výrobce), což vede sice ke správné simulaci, ale při realizaci samotné by mohly vzniknout nové problémy. Mnohé formulaci v práci jsou nepřesné. Na výsledku práce se značně podepsala jistá nezkušenost autora v oblasti návrhu obvodů, na druhé straně se projevovalo mimořádné odhodlání a chuť k řešení problému. Je patrné, že autor měl osobní zájem na výsledku práce, neboť zadání práce navrhl původnímu vedoucímu práce sám (pozn.: po obhajobě semestrálního projektu došlo ke změně vedoucího práce). K dobru studenta nutno podotknout, že odhodlání a nadšení bylo v průběhu řešení skutečně mimořádné. Po formální stránce mám výhradu ke zdrojům [19], [30] a [31] a neinterpretovatelné URL ve zdroji [11], zde toto mělo být řešeno zestručněním zápisu. Abstrakt, klíčová slova, seznamy obrázků ani obsah nemohou být položkami samotného obsahu. Též chybí řádné popisky os u některých grafů. U návrhu kladně hodnotím nápad s využitím triaků jako spínače mezi koncovým stupněm a elektrodami. Též sestavený a odladěný program pro mikrokontrolér a návrh GUI v prostředí Matlab. Práci pana Michala Hrozáně hodnotím známkou „uspokojivě“ / D.

65

Balogh, Jaroslav

Pan Michal Hrozáň v první kapitole vyčerpávajícím způsobem popisuje anatomii ruky, v kapitole 2 popisuje el. vlastnosti tkání. Na obrázku 7 a 9 popisuje odpovědi modelu na různé stimuly, chybí zde ovšem popis os. Kapitola 4 je v práci zbytečná, protože nesouvisí se zadáním práce ani jejím praktickým vypracováním. Bez zdůvodnění byl navržen pro galvanické oddělení PC a přípravku optočlen UH401-2KV, který má el. pevnost 2kV. Pro pacientské stimulátory je ale požadavek dle normy ČSN EN 60601-2-10 minimálně 4kV. Kapitola 5 obsahuje návrh zařízení v jednotlivých blocích. Dle kapitoly 6 byl prakticky realizován pouze DA převodník, ostatní části jsou tedy pouze simulované, včetně zesilovače a výstupního stupně. V příloze je chybný nadpis bloková schéma stimulátora, neboť se jedná o schéma zapojení. V tomto i dalších schématech (obr. 26) nejsou některé součástky respektive vodiče popsány a čtenář se z něj nedozví, že odpor nahrazuje tkáň jako zátěž výstupního stupně, nebo jaký signál je na daný vodič přiváděn. Jako velmi efektivní se jeví použití triaků jako koncového stupně. Zadání práce nebylo splněno v celém rozsahu (bod 5), neboť větší část zapojení nebyla realizována, pouze simulovaná. Po formální stránce obsahuje celou řadu chyb, špatných popisků obrázků (například obrázek 288). Seznam obrázků neodpovídá realitě. Literatura není citována jednotně, ani dle normy, například [19][30] a [31]. Celkově je práce po formální stránce průměrná, po odborné dostačující a doporučuji ji k obhajobě.

50

eVSKP id 72901