ZOUHAR, J. Problematika zavádění Continuous descent approach a jejich dopad na kapacitu vzdušného prostoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.

Šplíchal, Miroslav

Cílem práce bylo popsat současný stav zavádění postupů Continuous descent approach (CDA) v evropském regionu a provedení analýzy dopadů rozsáhlé aplikace těchto postupů na kapacitu vzdušného prostoru letiště Praha-Ruzyně včetně navržení vhodných opatření. Vlastní práce má včetně obsahu, seznamu použitých zdrojů a zkratek 78 stran a je doplněna řadou příloh. Všechny požadavky zadání autor splnil, přičemž řešené téma autor rozdělil do šesti kapitol. V první kapitole autor popisuje výhody a nevýhody CDA a přístup k tvorbě tratí. Ve druhé kapitole je pak provedeno zhodnocení zavádění CDA na evropských letištích. Třetí kapitola je věnována posouzení vlivu CDA na kapacitu vzd. prostoru letiště Praha Ruzyně. Ve čtvrté kapitole se autor zabývá návrhy řešení zjištěných konfliktů a představuje největší díl přínosu autora k řešenému tématu. Pátá kapitola popisuje budoucnost zavádění postupů CDA a šestá kapitola je věnována vlivu plánované paralelní dráhy na letišti LKPR. Každá kapitola je pak zakončena dílčím závěrem. Celkově je z práce patrná dobrá orientace autora v řešeném tématu. Vlastní práce velmi dobře zpracována a přináší výsledky použitelné odbornou veřejností pro studium v této problematiky. Grafická a stylistická úprava práce je na velmi dobré úrovni.

Vosecký, Slavomír

Zadání diplomové práce vyžadovalo od diplomanta vyhledat kvalifikované zdroje informací o současných úvahách o rozvoji letecké navigace (především v koncepci RNAV). Přístupy k rozvoji ŘLP v okolí letišť se totiž vlivem intenzívního rozvoje tématiky rychle mění a vyžadují soustavnou podrobnou rešerši současného stavu problematiky. Dalším cílem práce bylo nastínit možnosti zavedení procesu CDA (Continuous Descent Approach) do procesu ŘLP na konkrétním letišti (zde letiště Praha – Ruzyně (LKPR). Diplomová práce ve svém úvodu a kap. 1 představuje dobré shrnutí získaných informací (definice; výhody a nevýhody; metody; návrhy; přínosy; závislost na množství již existujících vstupních faktorů, resp. volba postupů výpočtů). Obsahem kap. 2 je charakteristika současného stavu zavádění CDA v Evropě, jeho cíle, postup tvorby základních dokumentů EUROCONTROL, IATA a dalších. Je zdůrazněno, že jde o součásti projektů jednotného evropského nebe (SES, resp. SESAR). Kapitoly 3 a 4 jsou vlastním přínosem DP. Obsahují popis letiště Praha – Ruzyně, popis jeho letových provozních služeb, dosavadní výsledky testování postupů CDA na LKPR, autorovy analýzy možností uplatnění CDA na RWY 24 a RWY 06, ukazující na možnosti aplikace CDA a na existující překážky. Vizualizují systém příletových tratí a ukazují na možná vhodnější řešení. V kapitolách 5 a 6 jsou uvedeny předpokládané další metody a postupy, směřující ke zdokonalení organizace a provádění odletů a přibližování k letišti (navigace 4D, systémy výměny informací zem-paluba-zem a související softwarové nástroje; jsou uvedeny také nové aspekty, které by do procesu řízení v TMA LKPR přinesla další (paralelní) RWY 06/24. V závěru práce jsou stručně a výstižně shrnuty praktické výsledky DP. Celá DP pak představuje užitečnou analýzu současných možností zavádění CDA na LKPR. Dokazuje, že autor DP má blízko k praxi, že umí aplikovat své teoretické znalosti na praktické problémy a jeho výsledky a závěry jsou pro praxi přínosem. Závěr: Diplomová práce p. Bc. Jakuba Zouhara splňuje požadavky a cíle zadání DP v celém rozsahu. Text zprávy o DP je přehledný, stručný, věcný a realistický. Práce úspěšně řeší konkrétní úkol ŘLP na konkrétním letišti. Zpráva o DP je písemně i graficky velmi dobrá, v textu by autor nemusel používat některé podivné výrazy („dekonflikce“ apod.); překlady z AJ jsou pečlivé, vyjadřování je velmi dobré. Navrhuji hodnocení A (výborně). V Brně dne 10. 6. 2014.

eVSKP id 70909