STUDÝNKA, R. Modely a analýzy v kontejnmentovém systému s potlačením tlaku při haváriích s únikem chladiva [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.

Martinec, Jiří

Student ve své diplomové práci splnil všechny zadané cíle. Diplomová práce byla zpracována ve spolupráci s pracovištěm ÚJV Řež, které se zabývá modelováním charakteristických událostí spojených s únikem chladiva z primárního okruhu. V diplomové práci byla pozornost zaměřena na reaktor VVER-440/V213 s vakuobarbotážním kondenzátorem. Student zpracoval diplomovou práci podle struktury zadaných cílů. V teoretické části se zabývá především popisem „kontejnmentového“ systému, což je pro reaktor VVER-440 částečně zavádějící, neboť tento typ reaktoru se vyznačuje jen hermetickými prostory s barbotážní věží. Celkově však tato nepřesnost nemá vliv na další zpracování. V práci je detailně popsána havárie s únikem chladiva v hermetických prostorách (opět nesprávně použitý výraz ochranná obálka). Pro analýzu systémů VVER-440 během havárií je použit kód COCOSYS, který student využíval přímo na pracovišti ÚJV Řež. Výsledkem analýzy jsou graficky zpracované závislosti tlakových změn na čase, což je pro hodnocení následků havárie s únikem chladiva podstatné. V závěru student rozebírá další faktory, které jsou pro grafické závislosti určující, a vyvozuje z nich logické fakta. Práce má celkově přehlednou strukturu, jen některé tabulkové části (Seznam spojek modelu) mohly být spíše součástí příloh. Práci doporučuji k obhajobě.

Suk, Ladislav

V první části práce se autor zabývá historii reaktorů VVER. Uvádí základní rysy konstrukce a řešení projektových havárii. V druhé kapitole jsou uvedeny základní principy ochrany do hloubky. Její cíle a prostředky jak těchto cílů dosáhnout. V třetí kapitole je blíže popsán projekt reaktoru VVER-440/V-213, který je používán v jaderné elektrárně Dukovany. Ve čtvrté kapitole je podrobně popsán systém s vakuobarbotážním kondenzátorem. Jeho konstrukce a vlastnosti použitých zařízení. V této kapitole se vyskytuje drobný překlep v obrázku 10. kdy je přehozen popisek 1 s popiskem 2. V páté kapitole je popsán časový průběh LB LOCA s aktivováním jednotlivých bezpečnostních prvků a fyzikálních principů. Následuje stručné seznámení s programem COCOSYS a nodalizace modelu ochranné obálky s vyčerpávajícím výpisem jednotlivých uzlů. V osmé kapitole je uveden výpis vstupních parametrů, pro které bude proveden výpočet. Autor se zaměřuje na vliv velikosti kapiček aktivního a pasivního systému na rychlost kondenzace parního objemu v hermetických prostorách. Jako modelová havárie je zvolena LB LOCA s gilotinovým přetnutím jedné větve primárního potrubí s oboustranným výtokem. V kapitole devět jsou uvedeny výsledky výpočtu a provedena diskuze řešení. Zde je zajímavé že při zvětšení kapiček pasivního sprchového systému doba chlazení do dosažení podtlaku klesá. V příloze je uveden příklad zápisu vstupních dat do systému COCOSYS se stručným komentářem. V práci kladně hodnotím: • podrobný popis technologie barbotážní věže • ukázku vzorového zadání vstupních hodnot do programu COCOSYS • graficky přehledně zpracované časové závislosti tlaku v hermetických prostorách po LB LOCA Práci lze vytknout především tyto nedostatky: • malý rozsah zkoumaných vstupních parametrů • velice stručný rozbor výsledků Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím známkou B / velmi dobře.

eVSKP id 70945