KAPOUN, L. Konstrukce disku kola osobního automobilu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.

Posudky

Posudek vedoucího

Hejtmánek, Petr

Diplomová práce se zabývá sestavením a aplikací metodiky konstrukce disku kola pro osobní automobily. Úvodní část práce obsahuje podrobný přehled konstrukčních variant vozidlových kol včetně popisu homologačních zkoušek kol. Následuje zevrubná analýza silových účinků působící na kolo během všech významných jízdních manévrů. Hlavní část diplomové práce se věnuje vlastnímu konstrukčnímu návrhu litého disku kola včetně analýzy napjatostí pomocí metody konečných prvků. Všechny cíle stanovené v zadání práce byly splněny, postup k řešení zadané problematiky byl zvolen správně i s určitým vlastním přínosem v podobě pomocného modelu pneumatiky pro MKP výpočty. Členění a uspořádání práce je přehledné a srozumitelné, až na kapitolu popisující výpočet silových účinků na kole, což je dáno velkým množstvím výpočtů zátěžových stavů. Dosažené výsledky jsou vždy přehledně a jasně komentovány, grafickou a stylistickou úpravu lze hodnotit jako dobrou bez výrazných chyb. Byly splněny všechny formální náležitosti, výběr literatury a použití citací je taktéž v pořádku. Výsledkem studentova snažení je vcelku kvalitní a ucelená práce jen s drobnými nedostatky. Závěrem lze jednoznačně konstatovat, že student vhodně využil znalosti a dovednosti získané při svém studiu pro vypracování zadaného konstrukčního úkolu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Porteš, Petr

Tématem diplomové práce studenta Bc. Lukáše Kapouna byla konstrukce disku kola osobního automobilu. V úvodní části je shrnuta problematika disků kol: základní pojmy, druhy kol, ráfky, šrouby, vyvažování, homologace a legislativa. V navazující části definuje jednotlivé zátěžné stavy. Konstrukci popsanou v práci v poslední části práce podrobil kontrole na základě analýzy napjatosti pomocí MKP. Úpravy provedeny na základě této analýzy jsou v práci rovněž popsány. K práci mám následující připomínky. Analýza napjatosti byla provedena na základě jízdních stavů popsaných v kapitole 3.1. Nicméně, jak sám diplomant uvádí v části 2.6 zabývající se schvalováním technické způsobilosti, musí disky absolvovat zkoušku odvalování, ohybovou zkouškou a rázovou zkouškou. Analýza napjatosti by měla být provedena i pro stavy vyplývající z těchto zkoušek. Minimálně by mělo byt v práci na toto téma provedeno zhodnocení nebo porovnání se stavy počítanými diplomantem a vyvozeny závěry, zda jsou provedené analýzy dostačující nebo zda by měly být doplněny o další pevnostní kontroly. Po formální stránce jsou v práci drobné překlepy a chyby v indexování proměnných. Přes výše uvedené nedostatky je výsledný konstrukční návrh disku kola velmi solidní. Cíle diplomové práce jsou splněny. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 72387