DEMOVIČ, P. Studie malého vodního energetického zdroje [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2014.

Matoušek, Antonín

Bakalářská práce se v souladu se zadáním zabývá řešením návrhu malé vodní elektrárny v lokalitě vybrané autorem. Při volbě místa vhodného pro výstavbu malého zdroje vycházel ze dvou možných variant. Pro návrh malého vodního zdroje si z nabízených možností vybral přehradu stojící na vodním toku Svěcený potok v obci Lubina. Pro vybrané místo provedl, pro daný spád a průtok, výpočet velikosti výkonu vodního toku a variantně výkon v případě využití stávající přehrady jako nádrže pro akumulační vodní elektrárnu a následně vypočítal i předpokládaný elektrický výkon. Oba provozní režimy, tj. průtočný a akumulační, porovnává z ekonomického hlediska. Po výpočtu výkonu vodního toku v daném místě se zabývá výběrem a návrhem vhodné vodní turbíny z různých hledisek. Jako generátor zvolil asynchronní generátor firmy SIEMENS. V další kapitole v souladu se zadáním řeší elektrickou část elektrárny (vývod, kompenzaci, ochrany). Závěrečná kapitola se zabývá ekonomickým hodnocením (včetně environmetálního) navrženého díla s využitím současných výkupních cen elektřiny z malých vodních elektráren. Po formální stránce je práce zpracována kvalitně v souladu se současnými možnostmi. Aktivita studenta během řešení a zpracování bakalářské práce byla uspokojivá. Uvedená použitá literatura je v souladu s rozsahem řešeného problému.

92

Pěcha, Jiří

Bakalářská práce popisuje návrh malé vodní elektrárny, kde se student zabývá výběrem vhodné lokality, dále provádí výpočet výkonu a stanovuje množství vyrobené elektřiny. V další části dimenzuje vhodnou velikost vedení pro připojení malé vodní elektrárny do sítě. Poslední kapitola kalkuluje návratnost elektrárny. Práce odpovídá zadání v celém rozsahu. V nižší kvalitě je struktura práce a návaznost některých kapitol, např. kapitolu o teorii turbín bych vložil do úvodní kapitoly. Kvalita některých obrázků také není na vysoké úrovni. Práce používá známé poznatky, ale snaží se hledat řešení pro rozvoj MVE a to na menších nevyužitých zdrojích. Studijní prameny jsou voleny podle požadavků na bakalářskou práci a v dostatečném rozsahu. Jazykové zpracování je na nižší úrovni a občas je text méně nesrozumitelný. Praktické využití práce může mít v rámci realizaci tohoto projektu a vybudování MVE. I přes uvedené připomínky práci doporučuji k obhajobě.

83

eVSKP id 73497