KUKKO, M. Entropický generátor náhodných čísel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2014.

Burda, Karel

Cílem práce byl návrh, realizace a otestování entropického generátoru náhodných čísel pro běžný osobní počítač. Zadání práce student splnil. Vytvořil entropický generátor založený na enropii výstupu zvukové karty a tento generátor otestoval. Nedostatkem práce je zmatený, nezdůvodněný a neúplný návrh generátoru. Čtenáři například po přečtení 3. kapitoly není vůbec jasné, jaký tedy bude nakonec použit generátor pseudonáhodné posloupnosti. O principu tohoto generátoru se dozví až z popisu samotné implementace ve 4. kapitole, kde však není žádné zdůvodnění této volby. Rovněž popis výsledků testování nevzbuzuje velkou důvěru. Například na s. 30 si autor stanovuje kritéria pro úspěšnost testů, ale tato kritéria nejsou zdůvodněna. Student pracoval samostatně a veškeré konzultace probíhaly e-mailem. Celkově práci hodnotím 65 body, tj. známkou Uspokojivě.

65

Zeman, Václav

Student měl dle zadání za úkol navrhnout entropický generátor náhodných čísel pro osobní počítač, návrh zdůvodnit a zhodnotit získané výsledky. Z odborného hlediska práce vykazuje určité nedostatky. Návrh generátoru popsaný v 3. kapitole je nedostatečně zdůvodněn, není jasné, k jakému účelu má generátor sloužit, nejsou stanoveny parametry, které má generátor splňovat. Navržená koncepce je neúplně popsána a nedostatečně zdůvodněna. Vlastní realizace generátoru je popsána ve 4. kapitole. Autor vytvořil jednoduchý program, který umožňuje vytvářet pseudonáhodné posloupnosti čísel. Program je funkční a pracuje tak jak autor uvádí. Z uživatelského hlediska mohl být program propracovanější, např. nelze korektně přerušit generování náhodné posloupnosti. V 5. kapitole autor popisuje testy navrženého generátoru, Je chvályhodné, že pro testování byla zvolena baterie testů dle NISTu. Bohužel není, však uvedeno jakým způsobem autor testy implementoval a také diskuze nad výsledky testů je velice povrchní. Co v práci schází, je testování zdroje entropie, na základě tohoto testu mělo být rozhodnuto o vhodnosti použití zvukové karty jako zdroje náhody, případně volby vhodného korekčního členu. Tento test je pro návrh generátoru zásadní. Dle mého soudu není použití signálu z výstupu zvukové karty, jako zdroje náhody, pro tento typ generátoru vhodný, ale konečné rozhodnutí musí být podloženo fakty, tento rozbor však v práci schází. Z formálního hlediska působí práce dobrým dojmem, vlastní text je čtivý, práce obsahuje minimum překlepů. Přes uvedené výtky považuji práci za přínosnou, student prokázal schopnost samostatně řešit konkrétní technický problém, zadání práce bylo splněno.

68

eVSKP id 73719