DUCHOŇ, P. Analýza spoje křídlo-trup letounu L 410 NG z hlediska filozofie konstrukce s přípustným poškozením [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.

Augustin, Petr

Diplomová práce vznikla v rámci zaměstnání autora u společnosti Aircraft Industries, a.s.. V práci řešená problematika damage tolerance analýz konstrukce draku letounu je v současné době vysoce aktuálním problémem, jehož zvládnutí je podmínkou dokončení vývoje a certifikace nově vyvíjeného letounu L 410 NG. Autor se v souladu se zadáním zaměřil na spoj křídla a trupu, tedy jeden z důležitých únavově kritických uzlů letounu. Analýza přípustného poškození je v tomto případě realizována jak standardním postupem založeným na výpočtu růstových křivek únavové trhliny, který byl aplikován na vlastní tělesa závěsů a okolní konstrukci přepážek a nosníků křídla, tak také pomocí tzv. metody zbytkové únavové životnosti (residual fatigue life analysis). Jde o postup vhodný pro konstrukce s více cestami přenosu zatížení, který mohl být v rámci řešeného problému s výhodou aplikován na oka analyzovaných závěsů. Návrh systému prohlídek v tomto případě vychází z předpokladu, že detekce trhliny je možná až po poruše jedné z cest přenosu zatížení. Interval prohlídky je odvozen pomocí analýzy únavového poškození odpovídajícího zatěžovacímu spektru a únavové křivce, přičemž je zohledněn jak stav neporušené konstrukce, tak také konstrukce, ve které došlo k redistribuci zatížení po poruše jedné z cest přenosu. Aplikace metody zbytkové únavové životnosti v rámci této diplomové práce je pravděpodobně vůbec první aplikací této metody u nás. Zejména z CD přiloženého k diplomové práci je zřejmý značný rozsah provedených výpočtů, jak je to ostatně obvyklé v praxi u výpočtových analýz složitých letounů, jakým L 410 je. Z tohoto hlediska je na škodu ta skutečnost, že autor do vlastního textu diplomové práce z časových důvodů nezahrnul více detailů z provedených analýz a širší popis použitých postupů. I přes to lze však konstatovat, že diplomová práce má vysokou úroveň, týká se vysoce aktuálního tématu, a proto ji doporučuji k obhajobě.

Mališ, Michal

Práce je zaměřena na analýzu spoje křídlo- trup letounu L-410 z hlediska filozofie konstrukce s bezpečným poškozením. Práce byla zpracovaná v úzké spolupráci s firmou Aircraft Industries a.s. (AI) v rámci vývoje letounu L-410NG. V úvodu autor shrnuje terminologii, požadavky předpisů, navazujících předpisových oběžníků a zmiňuje plánovanou metodiku údržby pro koncepci konstrukce damage tolerance. Je patrné, že autor vycházel se zavedených postupů v AI. Navazuje kapitola se stručným popisem postupu analýzy s vymezením kritických částí. Následuje kapitola s teoretickými nástroji analýzy: základy lineární lomové mechaniky. Zatížení křídlo trup je provedeno s využitím banky dat a konečně prvkového modelu poskytnutého zadavatelem. Chybí rozbor spekter zatížení požadovaný v zadání. V kapitole 8 - Redistribuce zatížení vychází z výsledků analýzy metodu konečných prvků těles závěsů s detekovanou poruchou. Bohužel pro tuto důležitou kapitolu práce chybí detailní popis postupu, takže výsledky jsou nepřehledné a budí dojem nedůvěryhodnosti. Na druhou stranu množství a struktura výpočtů v elektronické příloze naznačuje, že autor provedl velké množství detailních analýz metodou konečných prvku s analytickým vyhodnocením, která však není prezentovaná ani pro jeden z mnoha předpokládaných scénářů poškození v textové části práce. Obdobně jako kapitola 8 působí i následující kapitoly. V závěru diplomant stanovil dobu do první prohlídky 15000 letových hodin a interval následujících prohlídek 5000 hodin. Za diplomovou prací se pravděpodobně skrývá velké množství kvalitní práce, které však nepronikla do textové části práce, kterou tím výrazně poškodila. Je vidět detailní rozbor problematiky typický pro AI. Práci doporučuji k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry C

eVSKP id 71395