ŠTOFIRA, M. Slovinské národní divadlo v Lublani [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2009.

Knesl, Jiří

Objekt sice nikoho nenechá na pochybách, že se jedná o významnou kulturní instituci, ale zároveň působí komorně čímž je dokonale vystiženo měřítko staré Lublaně.

Přístup studenta ke zpracování A
90

Bajger, Oldřich

Návrh disponuje relativně silným urbanistickým konceptem, prezentuje se poměrmě přesvědčivým architektonickým výrazem, i základní rozmístění provozů a řešení pohybu návštěvníka jsou dokladem příjemného důvtipu. Nicméně má několik zásadních ALE. Připadá mi velmi nevhodné řešit vstup herců do sálu pouze přes zásobovací uzel. Není mi zcela jasné jaká je v této práci představa o obsluze technologických zařízení během představení (zvuk, světlo, projekce, apod.) a následně přístup ke všem zařízením v rámci údržby. Z tohoto titulu musím konstatovat, že ačkoliv jsou základní provozní celky situovány správně, nedokážu si bezkolizní provoz divadla v průběhu jednotlivých představení představit. Komplex vytvářející vzhledem ke Kongresnímu náměstí jakousi nálevku okolo divadelního náměstí, do kterého se vstupuje po působivém schodišti, přímo čeká na vyústění v podobě zásadní prostorové dominanty. Tato bohužel nepřichází, což je svým způsobem paradoxní v situaci, kdy je celý objekt o dvě podlaží zahlouben. Výrazově je ovšem čistý a svůj účel rozhodně podtrhuje. Celkově práci hodnotím s rozpaky, protože přes zjevný potenciál, nebyla schopna tento ve finále naplnit.

Urbanistické řešení A umocňuje pozitivní vztahy v okolí, přitom lapidární
Architektonické řešení C výrazově čisté, chytlavé, ale měřítkem neadekvátní
Provozní řešení E vykazuje značné paralelní nedostatky, které činí vlastní provoz velmi těžko představitelný