TOMEŠ, M. Kompenzace jalového výkonu v praxi [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.

Lázničková, Ilona

Bakalářská práce na téma „Kompenzace jalového výkonu v praxi“ splnila všechny body zadání. Práce je rozdělena do dvou částí. První, teoretická část nejprve uvádí do dané problematiky, popisuje způsoby kompenzace jalového výkonu a různá kompenzační zařízení. Druhá část této práce řeší dva způsoby kompenzace, nejprve v 5. kapitole je pro konkrétního odběratele navržena centrální kompenzační baterie a v 6. kapitole je v návrhu použita hrazená kompenzace. K práci mám následující připomínky. Chybí seznam použitých symbolů. Pokud se z literatury přebírají tabelované hodnoty, měl by být uveden odkaz nejen v textu, ale i v titulku tabulky (především tabulky v 5. kapitole). V 5. kapitole se řeší paralelní kompenzace, ale na str. 29 se mluví o návrhu sériové kompenzace. Odkaz na začátku 6. kapitoly nevede na podrobnější vysvětlení hrazené kompenzace. Formální zpracování bakalářské práce je na dobré úrovni a tvoří ucelenou část. Oceňuji aktivní přístup studenta. Práci doporučuji k obhajobě.

88

Paar, Martin

Bakalářská práce se věnuje kompenzaci jalového výkonu a návrh kompenzace pro určeného odběratele. V úvodní část je zaměřena na samotný princip kompenzace a její jednotlivé druhy, tj. sériovou a paralelní. V závěru teoretické části se autor věnuje kompenzačním zařízením, jak statickým, tak i rotačním. Praktická část se zabývá návrhem kompenzace pro daného odběratele a návrh hrazené kompenzace pro cirkulační čerpadlo tepelné elektrárny. V závěru práce je provedeno celkové shrnutí. K práci mám následující připomínky: - na straně 11: proč autor uvádí, že kompenzace snižuje účiník? - na straně 17: na Obr. 3-2 sériová kompenzace je úbytek napětí zcela kompenzován, ale v textu není tento speciální stav ani zmíněn, dále u blokového schématu je kondenzátor na konci vedení i přesto, že se dává na jeho začátek nebo do 2/3 délky. - na straně 19: na Obr 3-5 kompenzace synchronního motoru hladině nn a vn. U motoru na hladině není zakresleno jištění motoru. - strana 20: na Obr 3-6 je zobrazena skupinová kompenzace, není jasné, proč je regulátor napojený na kompenzaci v jedné místnosti a ve druhé místnosti je regulátor napojen na zátěž. - na straně 21: student tvrdí, že nevýhodou u centrální kompenzace je značná nepřesnost a nízká operativnost, s tímto tvrzením nelze souhlasit, protože tyto vlastnosti nezávisí na typu kompenzace, ale na jejím řešení - na straně 25: první odstavec v kapitole 4.2.2 nemá souvislost s řešenou problematikou - na straně 29: v posledním odstavci autor píše, že bude navrhnuta sériová kompenzace, ale následný postup je pro paralelní kompenzaci - na straně 35: v úvodu kapitoly zabývající se návrhem kompenzace hrazenou metodou, při tom se odkazuje na teoretickou část, přesněji na kapitolu 4.2.2. Tato kapitola se sice věnuje tlumivkám, ale o této metodě se tam výslovně nezmiňuje. - v práci chybí seznam zkratek a symbolů. I přes tyto připomínky je práce dobře zpracovaná a splňuje všechny body zadání i má dobrou grafickou úroveň, proto práci doporučuji k obhajobě.

78

eVSKP id 51926