KOREJČÍK, M. Návrh transformátoru s regulací fáze pro laboratorní výuku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.

Paar, Martin

Diplomová práce se zabývá výběrem a návrhem transformátoru s regulací fáze (PST) pro laboratorní úlohu. V úvodní části je uveden teoretický úvod a přehled zařízení FACTS, mezi které náleží i transformátor s regulací fáze. S kapitolou zaměřenou typy transformátorů s regulací fáze a přehled jejich nasazení v Evropě a ve světě. Stěžejní část práce je popsána v sedmé kapitole, která se věnuje výběru vhodného PST a jeho samotnému návrhu ve skutečných hodnotách. Dále diplomant provedl stanovení příslušných napěťových a proudových měřítek a návrh dalších potřebných komponent laboratorní úlohy jako 3-fázových modelů vedení a modelu zátěže. Laboratorní úloha byla nasimulována pomocí programu GLF, ve kterém bylo provedeno ověření celkového návrhu. V závěru práce je provedeno celkové zhodnocení. Diplomová práce obsahuje všechny podklady potřebné k vytvoření nové laboratorní úlohy. Diplomant pracoval samostatně a osvědčil velkou obratnost při vyhledání podkladů. Práce splňuje všechny body zadání, také formální zpracování je na velmi dobré úrovni, proto doporučuji tuto práci k obhajobě. Otázka k obhajobě: V kapitole 5.1 je uvedena problematika změny regulačního úhlu v závislosti na zatížení. V jakém rozsahu (procentuelně) se změní možnost regulace při maximálním zatížení v porovnání se stavem bez zatížení?

91

Švec, Jan

Diplomant splnil zadání diplomové práce v celém rozsahu, práce je přehledně členěna s pěknou grafickou úpravou, jednotlivé kapitoly rešeršní i výpočtové části na sebe navazují v logickém sledu. Dle seznamu použité literatury student čerpal z řady tuzemských i zahraničních zdrojů. Práci lze využít jako stručný výukový materiál pro oblast regulace v přenosových soustavách, zabývá se relativně novým a méně často zpracovávaným tématem. Výpočtová část je pak vhodným podkladem pro plánovanou realizaci laboratorní úlohy i jako podklad pro výpočtové analýzy. Popis funkce Phase-shift transformátorů i následný návrh lze považovat za velmi pěkný a přehledný, některé teoretické pasáže (FACTS, přehled aplikací) by bylo možné více rozvést. Po formální a jazykové stránce nemám k práci žádné výhrady. Diplomovou práci doporučuji k obhajobě.

92

eVSKP id 51970