POHOŘELSKÝ, P. Ventilové rozvody moderních spalovacích motorů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.

Píštěk, Václav

Cílem bakalářské práce bylo na základě dostupných literárních pramenů soustředit informace o ventilových rozvodech moderních spalovacích motorů, zejména s variabilním časováním. Tento úkol autor splnil, v práci jsou jednotlivé systémy popsány z hlediska jejich funkce, text je doplněn názornými obrázky. Textová a obrazová část jsou vyvážené a vhodně se doplňují, po formální stránce lze vytknou pouze některé drobné přepisy či formulační nepřesnosti, zadání lze však považovat za splněné v celém rozsahu.

Klimeš, Lubomír

Tématem předkládané bakalářské práce Petra Pohořelského jsou ventilové rozvody spalovacích motorů s důrazem na variabilní časování. Vlastní práce má ryze rešeršní charakter, obsahuje 28 stran a je členěna do 6 kapitol. V prvních dvou kapitolách se autor práce věnuje úvodu do problematiky, základním principům a rozdělení čtyřdobých spalovacích motorů. Třetí kapitola je věnována rozdělení ventilových mechanismů spalovacích motorů a jejich popisu. Stěžejními částmi práce jsou kapitoly čtvrtá a pátá, ve kterých je popsán princip variabilního časování ventilů a detailní popis jednotlivých druhů variabilních systémů, které zahrnují změny natočení vačkových hřídelů, změny zdvihu ventilů a kombinace obou předchozích. Práci uzavírá v šesté kapitole závěr. Jednotlivé kapitoly na sebe logicky navazují, práce je poměrně čtivá. V práci se ale vyskytuje vetší množství překlepů a neobratných formulací. Současně by bylo vhodné v textovém editoru používat dělení slov pro eliminaci vzniku zbytečně velkých a nevzhledných mezer mezi slovy a nezlomitelné mezery, které by zamezily vzniku osamocených jednopísmenných spojek na koncích řádků. Uvedené formální nedostatky zbytečně snižují celkovou kvalitu práce. Práce je doplněna mnoha ilustračními obrázky, které dobře doplňují text práce. Bylo by však vhodnější se v textu přímo odkazovat na jednotlivé obrázky, což by zlepšilo celkovou přehlednost práce (např. u obr. 13 a 14). Některé převzaté obrázky nejsou dostatečně kvalitní (např. obr. 2 a 17) z důvodu ztrátové komprese a použité velikosti obrázku a bylo by je vhodnější překreslit nebo upravit. Na straně 20 je uvedena formulace "Z principu čtyřdobých motorů vychází, že na čtyři takty (čtyři otáčky klikového hřídele) připadají dvě otáčky vačky.", která je chybná. V oddíle 4.2.2 se zbytečně opakuje popis systému MultiAir. Pro větší přehlednost mohla být v práci zařazena kapitola, která by vhodně (např. pomocí tabulky a komentáře) a především přehledně sumarizovala charakteristiku, výhody a nevýhody jednotlivých typů rozvodů. Počet zdrojů, ze kterých autor čerpal, je dostatečný. Práce obsahuje všechny předepsané náležitosti na ni kladené, cíle bakalářské práce byly v plném rozsahu splněny. Práci doporučuji k obhajobě s hodnocením dobře/C.

Splnění požadavků a cílů zadání
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod
Vlastní přínos a originalita