KOZÁČEK, P. Řízení BLDC motoru v oblasti nízkých otáček [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2015.

Posudky

Posudek vedoucího

Veselý, Libor

Pan Peter Kozáček se ve své diplomové práci věnoval návrhu řízení BLDC motoru v oblasti nízkých otáček. Zadání diplomové práce lze hodnotit jak po stránce časové, tak i odborné jako náročné. Bohužel celkový věnovaný čas na vypracování zadaného tématu nebyl dostatečný a výsledek tomu odpovídá. Na pravidelné a věcné konzultace diplomant začal chodit až v posledních dvou měsících před odevzdáním diplomové práce. Což na zvládnutí problematiky modelování BLDC motoru, pochopení principu vektorového řízení a estimaci stavů nelineárního dynamického systému, je žalostně málo. Při řešení dílčích problémů, bych ocenil více systematické práce. Postupně odlaďovat dílčí úkoly. Nejprve sestavit model BLDC motoru, následně implementovat vektorové řízení a v poslední řadě provádět interpolaci polohy a rychlosti či se zabývat problematikou estimace. Přístup diplomanta byl mnohdy opačný, řešil vše najednou a na konzultace došel s větou: „Mně to nefunguje.” Celkovou orientaci studenta v řešené problematice bych hodnotil jako podprůměrnou. Taktéž by bylo vhodné navržené algoritmy ověřit i v reálných podmínkách, k čemuž nedošlo. Nezbývá mi, než hodnotit tuto práci jakou dostatečnou s počtem bodů E - 56.

Navrhovaná známka
E
Body
56

Posudek oponenta

Pohl, Lukáš

Peter Kozáček vypracoval diplomovou práci na téma Řízení BLDC motoru v oblasti nízkých otáček. Zadání této práce lze považovat za odborně náročné s přímým využitím v praxi. Provedený teoretický rozbor řešené problematiky není v diplomové práci příliš podrobný a jednotlivým kapitolám není věnován dostatečný prostor. Některé kapitoly naopak pro zvolené řešení postrádají přínos a jejich odstranění by práci spíše prospělo. Kapitoly diplomové práce jsou řazeny v logickém sledu. Obsah kapitol se bohužel nedrží jednotného značení, grafy jsou často špatně čitelné a někdy i nevhodně oříznuté. Po jazykové stránce je práce vlivem špatné větné stavby místy hůře čitelná a spolu s velmi stručným popisem použitých metod nedává čtenáři možnost pochopit zvolené metody řešení. Zadání diplomové práce řeší student třemi metodami: estimace úhlu a rychlosti pomocí matematického modelu motoru, interpolace úhlu a rychlosti ze známých veličin a estimace stavových veličin pomocí Kálmánova filtru. První z těchto metod je implementována bez mechanismu adaptace. Výsledky simulací sice prezentují přesné hodnoty, ale jakákoliv změna reálné soustavy povede na značnou chybu odhadu. V závislosti na změnách rychlosti může v krajním případě chyba odhadu růst s časem. Metody interpolace úhlu jsou podle prezentovaných výsledků robustnější. V závislosti na metodě interpolace a velikosti změn rychlosti by bylo možné vhodným přechodem mezi jednotlivými interpolacemi získat poměrně přesnou informaci o aktuálním úhlu a rychlosti. Práce sice obsahuje srovnání interpolačních metod, ale jejich syntéze se bohužel nevěnuje. Poslední z uvedených metod je estimace použitím Kálmánova filtru. Této kapitole bohužel nebyl věnován nedostatek času a z teoretického popisu nelze zjistit, do jaké míry diplomant pochopil zkoumanou problematiku. Dosažené výsledky, vzhledem k počátečnímu nastavení matic, svědčí spíše o robustnosti Kálmánova filtru než o schopnosti diplomanta přizpůsobit filtr konkrétní aplikaci. Předložená řešení řízení BLDC v nízkých otáčkách by byla v aktuálním stavu nepříliš vhodná pro řízení reálného motoru. I přes uvedené nedostatky předvedl diplomant simulačně funkční řešení poměrně obtížné problematiky. Odvedená práce celkově svědčí o inženýrských schopnostech diplomanta. Celkové provedení práce hodnotím jako dostatečné (E) s bodovým hodnocením 55 bodů.

Navrhovaná známka
E
Body
55

Otázky

eVSKP id 85610