ABRMAN, M. Nízkofrekvenční D/A převodník pro laboratorní výuku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2015.

Kratochvíl, Tomáš

Úkolem diplomanta Bc. Milana Abrmana bylo vytvořit kompletní teoretický a praktický návrh laboratorního přípravku multistandardního D/A převodníku pro laboratorní výuku v předmětu Nízkofrekvenční a audio elektronika, který je vyučován v bakalářském studiu oboru B-EST. Zadáním byl požadován funkční laboratorní přípravek, komplexní podklady k návrhu, laboratorní úloha a ověření funkčnosti. Předpokladem bylo využití moderní součástkové základny, převodník s parametry 24 bit / 192 kHz, digitální přijímač a mikroprocesorové autonomní řízení převodníku. Mohu konstatovat, že student předložil k obhajobě velmi kvalitní návrh i zadáním požadovanou realizaci, kdy v konstrukci použil optický přijímač Sharp GP1FABV31RK0F, dále standardní digitální přijímač Cirrus Logic CS8416 a multistandardní D/A převodník Analog Devices AD1955. Řízení převodníku je realizováno procesorem Texas Instruments MSP430F5529 a zobrazení stavu převodníku zajišťuje moderní OLED displej. Teoretický návrh, praktická realizace i samotné laboratorní měření, včetně demonstrace funkčnosti a fotodokumentace, dokládá plnou funkčnost navrženého přípravku a možnost okamžitého zařazení do laboratorní výuky. Rovněž formální stránka předložené diplomové práce (111 stran včetně příloh, použitá literatura, konstrukční dokumentace) je na velmi vysoké úrovni. K předložené práci nemám žádné zásadní připomínky. Závěrem shrnuji, že zadání bylo ve všech bodech splněno na velmi vysoké úrovni. Student pracoval samostatně, kdy na pravidelných konzultacích prezentoval postupně dosažené výsledky. Rad bych současně poukázal na profesionální přístup studenta ke schválenému zadání, pečlivé časové rozvržení prací a vynikající dosažené výsledky. Diplomovou práci Bc. Milana Abrmana jednoznačně doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení A/98 bodů.

98

Stifter,, Jiří

Předložená DP se zabývá návrhem a praktickou realizací laboratorního přípravku využívající přijímač digitálního audio signálu a DA audio převodník včetně řídící a indikační jednotky. Přípravek je určen pro podporu výuky předmětu Nízkofrekvenční a audio elektronika, kde bude využit při laboratorních měřeních. V první části DP autor provedl návrh vlastního zapojení přípravku, dále přistoupil k praktické realizaci přípravku a na závěr ověřil správnou funkci zařízení, což je zdokumentováno výsledky četných měření. V DP jsou také přiložena zadání laboratorních úloh pro studenty. Autorovi DP se podařilo realizovat funkční vzorek osazený přijímačem digitálního zvukového signálu, DA převodníkem a řídící jednotkou, což představuje značné množství práce a toto je třeba hodnotit velmi pozitivně. Předložená DP o rozsahu 111 stran včetně příloh má dobrou odbornou úroveň, bohužel úroveň práce je snížena občasným použitím hovorové češtiny, autor také ne vždy dodržuje zaužívanou odbornou terminologii a také výsledky svých měření nehodnotí zcela objektivně, i když číselné výsledky těchto měření indikují, že provedený návrh zařízení není zcela optimální. Grafická úprava práce je velmi dobrá. Výstupy uvedené v DP odpovídají jejímu zadání, zadané úkoly považuji za splněné, práci doporučuji k obhajobě a hodnotím ji bodovým ohodnocením: 89b. K obsahu DP vznáším následující připomínky: 1/ Autor na str. 5 ve druhém odstavci uvádí: „Navržený převodník je AD1955 a k dnešnímu dni není možné sehnat kvalitnější stereo D/A převodník pro potřeby nízkofrekvenční audio techniky.“. S tvrzením autora není možné souhlasit, v současnosti je světovou špičkou v oblasti AD DA audio převodníků firma Texas Instruments, jako příklad lze uvést např. typ PCM1794, PCM1792, dále je třeba také brát v úvahu pro jakou aplikaci je převodník určen. 2/ Na str. 6 autor uvádí: „Data mohou být přenášena v profesionálním módu tzv. AES3 a nebo ve spotřebitelském módu tzv. S/PDIF. Hlavní rozdíl mezi těmito módy je zejména v napěťových úrovních přenášeného signálu.“. S tímto tvrzením není možné souhlasit, rozdílů mezi oběma specifikacemi je daleko více a to nejen na úrovni fyzické vrstvy. 3/ Na str. 17 autor uvádí: „Šířka pásma operačního zesilovače 10 MHz je pro potřeby audiotechniky také naprosto dostačující.“. Toto tvrzení obecně není možné obecně prohlásit za pravdivé. 4/ Autor v DP neuvádí výsledné technické parametry navrženého zařízení, jmenovité signálové úrovně, impedance apod. 5/ Autorův popis problematiky aliasingu a rekonstrukčních filtrů, který je uveden na str. 20 a 21 je poměrně nejasný, což může být způsobeno faktem, že problematice buď sám autor příliš nerozumí nebo šlo pouze o nevhodnou formulaci celé problematiky. 6/ Autor v průběhu celé DP neustále zdůrazňuje velmi vysokou kvalitu použitých integrovaných obvodů a součástek a návrhu přípravku a také uvádí nepravdivá tvrzení, že výsledky měření toto dokumentují, viz např. str. 53, 54 atd… Přitom ve většině měřených technických parametrů se příliš nepřibližuje katalogovým hodnotám převodníku AD1955. Příkladem může být např. odstup s/š, kde dle výsledků měření uvedených na str. 61 autor dosahuje hodnot 95 až 59dB dle zvoleného vzorkovacího kmitočtu, přičemž výrobce uvádí hodnoty pohybující se kolem 120dB. Bohužel autor práce není schopen objektivně kriticky zhodnotit výsledky měření a vyvodit z toho odpovídající závěr a případné návrhy na další vylepšení celé konstrukce přípravku.

89

eVSKP id 84643