HAVLÍČEK, L. Vliv sociálních sítí na komunikaci a kulturu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2015.

Sedláček, Pavel

Práce pojednává o sociálních sítích a jejich vlivu na společnost a kulturu. Autor zcela prokázal, že je schopen jak vyhledat kvalitní informace z relevantních zdrojů, tak jejich syntézy a aplikace. Tato bakalářská práce obsahuje téměř 60 referencí, které jsou vhodně použity k podpoře autorových vlastních tvrzení. Po gramatické stránce je práce na dobré úrovni, je vidět radikální posun oproti semestrálnímu projektu jak v gramatice, tak ve stylu. Bohužel se práce zcela nevyhnula některým gramatickým chybám např. špatnému času nebo gerundiu namísto infinitivu, chybné shodě podmětu s přísudkem, ale jedná se o výjimky, které nebrání porozumění a nijak nesnižují jinak vynikající úroveň práce. Poněkud častější jsou chyby v interpunkci, nicméně ty lze, vzhledem ke komplikovanosti a mnohdy i nejasnosti užití interpunkce v angličtině, na bakalářské úrovni přehlédnout. Tyto chyby mohly být odstraněny opětovným čtením a korekturou. Stylově je práce na dobré úrovni, psána neutrálním až akademickým stylem, s četnými citacemi, které jsou správně ocitovány. V některých případech není však zcela jasné, kde končí informace převzaté a co už jsou autorovy vlastní závěry. Práce je obsahově na excelentní úrovni a překračuje meze dané rozsahem bakalářské práce. Bohužel tak nechává některé věci nezodpovězeny, což není nutně na škodu, nicméně bych chtěl autora touto cestou požádato zodpovězení několika upřesňujících dotazů pro ověření validity jeho tvrzení. Navrhuji hodnocení “A”, pokud následující otázky budou uspokojivě zodpovězeny: What knowledge is shared through social networks (p.20)? Can you explain the 5 characteristics by Rogers?

90

Krhutová, Milena

Práce si klade za cíl popsat vliv sociálních sítí na různé oblasti lidské existence, jmenovitě na komunikaci obecně, vliv na jazyk, na sociální vyloučení, nebo naopak na přijetí cizích kultur. Autor velmi dobře chápe široký a mnohdy ne na první pohled zřejmý vliv sociálních sítí a to jak kladný tak i jeho možné negativní aspekty. Práce má pět kapitol a závěr. Jednotlivé kapitoly pojednávají o klasifikaci a komparaci sociálních sítí, jejich vlivu na interpersonální komunikaci, jejich vlivu na jazyk a konečně jejich kulturní aspekty jak ve smyslu ovlivňování se kultur navzájem, tak vliv těchto sítí v rámci jedné kultury. Záběr pohledu autora je překvapivě komplexní. První kapitola je věnována vývoji sociálních sítí, ale další kapitoly už velmi zajímavě zkoumají např. interpersonální komunikaci z hlediska např. rozdílů generačních, důsledků anonymity a dokonce vlivu na lidský mozek. Autor shromáždil velké množství zdrojů, z nichž dovozuje důležitost angličtiny jako globálního jazyka první volby v sociálních sítích. Zdroje je ovšem nutné správně uvést, což se studentovi zcela nedaří, např. str. 17 odvolání na Prenskyho není jasné co je parafráze a co už autorovy věty. Také v závěru by se dalo oponovat definici verbální komunikace jako té, která ztrácí důležitost v sociálních sítích, jak autor dovozuje. Práce velmi imponuje rozsahem použitých zdrojů, snahou o co nejširší pohled na sociální sítě a jejich vlivy na současnou společnost, jazyky a kulturu. Autor používá standardní jazyk, který je plynulý, dobře vystihuje myšlenky a zároveň odpovídá veškerým standardům angličtiny vhodné pro tento typ práce.

78

eVSKP id 82225