KUBA, J. Vliv provozní teploty na nejistotu měření u multimetrů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2015.

Posudky

Posudek vedoucího

Šedivá, Soňa

Cílem bakalářské práce bylo ověřit vliv provozní teploty na velikost nejistoty měření stejnosměrného napětí pomocí různých typů multimetrů. Projekt navazoval na předchozí semestrální práci, kde byla provedena literární rešerše v problematice stanovení nejistot měření. Přestože praktická měření v teplotní komoře student provedl již během února a března, ponechal zpracování výsledků měření, stanovení nejistot a zhodnocení až na závěr letního semestru. Tento nedostatek času na sepsání bakalářské práce a zhodnocení výsledků se projevil na obsahu a náplni práce. Student pracoval na základě pokynů vedoucího, konzultace ale využíval v minimální formě, přestože při obhajobě semestrálního projektu mu byly doporučeny pravidelné konzultace.

Navrhovaná známka
C
Body
70

Posudek oponenta

Havlíková, Marie

Předložená bakalářská práce se zabývá problematikou výpočtu nejistot měření stejnosměrného napětí různými multimetry s cílem ověřit vliv teploty na velikost výsledné nejistoty. Jedná se o zadání, které obtížností odpovídá bakalářskému studiu, svoji problematikou je aktuální a je časově náročné vzhledem k nutnosti realizovat opakovaná měření s dostatečnou dobou ustálení teplotních poměrů v měřidlech. Bakalářská práce je rozčleněna do 8 kapitol včetně úvodu a závěru. Součástí práce je seznam literatury, seznam obrázků, seznam tabulek a přílohy se 13 tabulkami naměřených dat. Rozsah bakalářské práce včetně příloh činí 54 stran. Členění kapitol je logické a koresponduje se zadáním. Rozsah kapitol není vyvážený, kap. 3, kap. 4 a kap. 5 mají rozsah pouze 1 až 3 stran textu. Teoretická část práce (kap. 2 – kap. 5) vychází z literární rešerše. Student čerpal ze 17 zdrojů, z nichž 8 je internetových, v dokumentu chybí odkaz na literární zdroj [7]. V kap. 2 je uveden popis metodiky kvantifikace nejistot přímých a nepřímých měření podle postupů GUM (Guide to the Expression of Uncertainty in Measurement). Student čerpal z různých zdrojů a nepodařilo se mu sjednotit používané symboly. Vzhledem k tomu, že se jedná o problematiku značně náročnou na přesné formulace a popis, je vhodné uvést vysvětlivky za rovnicemi. Student v textu sice užívá označení veličin a parametrů ale ne vždy přesně a v souladu s označením v matematických vztazích. Podkapitola. 2. 4 „Nejistoty nepřímých měření“ je sepsaná velmi nesrozumitelně, text se jeví jako nedokončený, vyskytují se v něm otazníky ??? a ani větná skladba není správná. Rozsah této podkapitoly považuji za nedostatečný vzhledem k popisované problematice. Stejně tak navazující podkapitola 2. 5 “Zápis nejistot měření“ není přehledně zpracována. Použití stejných obecných symbolů (x, X, Y) pro zápis nejistot měření pomocí vztahů (2. 12) – (2. 15) a výsledku měření podle vztahu (2. 16) není vhodné a nesouhlasí se symboly, které jsou uvedeny v odpovídající bilanční tabulce 2. 4. V kap. 3 o rozsahu pouze 1 strany textu je popsán vliv teploty na měření v podobě teplotní závislosti elektrického odporu. Ve vysvětlivkách pod vztahem (3. 1) je uveden symbol R, který se ve vztahu nevyskytuje. Tato kapitola má nadbytečnou úroveň číslování a její rozsah považuji rovněž za nedostatečný. V kap. 4 o rozsahu necelé 2 strany textu uvádí student formou tabulek způsoby popisu teplotní závislosti metrologických charakteristik multimetrů různých výrobců měřicí techniky. V této kapitole je minimum textu a většinou pouze odkazy na uvedené tabulky se specifikacemi měřidel, rozsah kapitoly je nedostatečný. V kap. 5 student uvádí metodiku výpočtu nejistot měření při zohlednění provozní teploty měřidel. Metodika je uvedena pouze pro multimetr Agilent 34401A a není uvedeno, jak se postupuje u ostatních měřidel. Student uvádí matematické vztahy (5.1) – (5. 9) znovu bez vysvětlivek, tím si zjednodušil popis, ale ztížil interpretaci. Kap. 5 má pouze jednu podkapitolu, a tudíž není nutné zavádět další úroveň číslování. Vlastní realizační část bakalářské práce je uvedena v kap. 6 a kap. 7. Popis a zpracování vlastního měření včetně kvantifikace nejistot vyžaduje zavedení jednoznačné symboliky, která musí vycházet z popisu v teoretické části práce. Tento požadavek není splněn. Orientace v textu v této části bakalářské práce není dobrá a bez znalosti dané problematiky nelze zpracování naměřených dat pochopit. V obecných vzorcích se vyskytuje označení aktuální měřené hodnoty parametrem „n“ v tabulkách parametrem „j“ nebo bez označení. V bilančních tabulkách 6. 2 – 6. 5 nelze rozlišit standardní nejistoty od rozšířené nejistoty, student uvádí stále stejné symboly u(U) V. Student neuvádí nastavené rozsahy měřidel a to je podstatné pro reprodukovatelnost těchto měření. Kladně hodnotím snahu interpretovat dosažené výsledky, zejména přínosná jsou porovnání průběhů měřených napětí v různých teplotách multimetrem Agilent 34401A v podobě odhadů s rozšířenou nejistotou. Touto formou by bylo vhodné zpracovat teplotní závislosti měření stejnosměrných napětí i pro ostatní ověřované multimetry, porovnání formou tabulek není tak názorné, viz tab. 4. 11 – tab. 4. 16. Student splnil zadání bakalářské práce v celém rozsahu. Souhrnně lze konstatovat, že bakalářská práce je formální i odborné stránce na nižší úrovni, hodnotím stupněm „D“- 60 bodů. Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
D
Body
60

Otázky

eVSKP id 84998