POKORNÁ, K. Analýza spokojenosti zákazníků a návrhy opatření na zvýšení její úrovně ve společnosti Česká pojišťovna a.s [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2015.

Posudky

Posudek vedoucího

Chalupský, Vladimír

Předložená diplomová práce je zpracovaná na velmi dobré úrovni, počínaje vymezením jejích cílů, přes přehled současné úrovně poznání, analýzu situace ve společnosti až k návrhům. Práce jak po obsahové, tak formální stránce odpovídá nárokům na tento druh projektů kladeným. V rámci obhajoby bych uvítal odpověď na tyto otázky: V rámci analýz oblastí, ve kterých KC podporuje klienta (kap. 4.1.1) uvádíte v rámci "možností pro změnu" 3 faktory. Jakými konkrétními opatřeními lze tyto faktory "naplnit"? Jak byste zajistila realizaci těchto opatření? Jak byste posuzovala míru / úspěšnost jejich naplnění?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů A Cíle práce jsou poměrně lakonicky, nicméně zcela jasně definované, svým zaměřením a náročností odpovídají očekávání, která jsou vůči DP kladena. Diplomantka stanovené cíle bezezbytku splnila.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod A Postup analýz odpovídá charakteru analyzované problematiky: spokojenost zákazníků je "probrána" z různých hledisek: po výstižném shrnutí teoretických přístupů diplomantka přistoupila k zevrubné analýze současné praxe řízení spokojenosti zákazníků České pojišťovny, poukázala na potenciální hrozby a nedostatky v současné praxi a navrhla řadu kroků k jejich eliminaci/odstranění. Postup je logický, jednotlivé části na sebe navazují, předložené návrhy vychází z výsledků analýz a z jednoznačně velmi dobré znalosti teoretických postupů a praktických omezení.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A Diplomantka prokázala schopnost získat relevantní data, zpracovat je, interpretovat a z těchto dat vyvodit relevantní závěry.
Praktická využitelnost výsledků A Závěry analýz jsou velmi přesvědčivě doložené, navržená opatření mají své opodstatnění a jsou propracovaná s vědomím možných souvislostí a bariér při jejich realizaci.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň A Bez připomínek.
Práce s informačními zdroji, včetně citací A Odpovídá požadavkům.
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Pavlů, Dušan

Analýza spokojenosti zákazníků a návrhy opatření na zvýšení její úrovně ve společnosti Česká pojišťovna a.s. Posudek k diplomové práci Bc. Kateřiny Pokorné Posudek vypracoval: Mgr. Dušan Pavlů, marketingový a PR ředitel OVB Allfinanz, a.s. Shrnutí: Diplomovou práci považuji za velice přínosnou s vyvážením části teoretické a to jak kontextu marketingového, tak části praktické, která popisuje genezi přístupů k měření spokojnosti klientů v České pojišťovně včetně podrobné metodologie měření pomocí Klientského centra završené praktickými odpilotovanými doporučeními a spočítaným business case s dopady na celou pojišťovnu. Diplomovou práci celkově hodnotím známkou A (výborně) s drobnou výtkou viz níže. Na konci posudku přikládám 5 doplňujících otázek pro ústní část obhajoby. Úvod práce dobře popisuje paradigmatické posuny v historii a vnímaní marketingu od klasického modelu 4P, 5P, 7P po 4C včetně nových trendů a kanálů. To je vhodným východiskem pro další kapitolu týkající se klientské spokojenosti a jejího měření. Teoretické vstupy zmiňující Kanův model, ECSI, koncept momentů pravdy, považuji za dobře zvolené, stejně tak jako klíčovou úvahu o dopadech spokojenosti zákazníků na výkonnost podniku, která je prakticky využita v závěrečné stěžejní kapitole. Nicméně by bylo vhodné, a v této části mi chybí, rozvedení úvahy o negativních ekonomických dopadech nespokojených klientů, nejen v podobě word of mouth, ale za situace, kdy klienti odcházejí ke konkurenci. Úvodní seznámení se vznikem NPS, které je podrobněji popsáno v praktické části práce a úvaha o vztahu spokojenosti zaměstnanců a jejím vlivu na spokojenost klientů je vhodným zakončením této části. Za zvážení by ale stálo větší vytěžení literatury a popis metod týkající se získávání zpětné vazby od klientů (kapitola 2.7.3.). V další části autorka kontextuálně popisuje Českou pojišťovnu, historii, tržní pozici a její vnitřní organizační uspořádání s detailem komunikačního centra a pozice operátora jako klíčového zaměstnance v souvislosti s popisovaným získáváním zpětné vazby od klientů a měřením jejich spokojenosti. Zajímavá je kapitola popisující kompetenční požadavky a kariérní plán operátorů KC, který je nutný pro pochopení změnových doporučení v závěrečné části práce. Jako klíčová a informačně unikátní z hlediska metodiky týkající se způsobů měření spokojenosti je velice dobře a vyčerpávajícím způsobem zpracována kapitola 3.2. Začátek je kromě jiného i velice zdařilým vhledem do nedávné historie, kdy v důsledku tlaků na cenu marketingových výzkumů v kontextu krize na jedné straně a nutnosti implementovat dlouhodobý systém měření klientské spokojenosti na straně druhé, firmy hledaly transparentní a cenově udržitelný způsob měření. Autorka to ukazuje na vývoji a výsledku těchto procesů v České pojišťovně. Tento vývoj je demonstrován na historii používaných metod měření spokojenosti od Millward Brown, přes TRIM index ke konečnému NPS. V kapitole 3.3. autorka uvádí statistická data a výstupy, které jsou výsledkem NPS měření. V kapitole 3.3.1. zaznívá úvaha o NPS týkající se hodnocení komunikačního centra a zhoršení skóre v důsledku změn ve vedení společnosti. Prosím, viz níže v dotazech, o rozvinutí této úvahy. V kapitole 4., klíčové části diplomové práce zaznívá ucelený a jasný návrh, jakým způsobem zlepšit klientskou spokojenost pomocí změny v KC. Kapitolu považuji za velice dobře zpracovanou. Promítá se do ní jak erudice v oblasti call centra, tak jasné uvažování v kontextu dopadů na klientskou spokojenost s dopady do reálné výkonnosti pojišťovny – korelace mezi zvýšenou spokojeností operátorů a následnou spokojeností a loajalitou klientů. Tedy zabránění odlivu klientů s pozitivními ekonomickými dopady jako je odliv revenue a poškození značky pomocí word of mouth nespokojenými klienty. Soubor opatření a komplexní úvaha v linii: změny v kariérním plánu – odměňování – rozvolnění tlaku na čas dedikovaný na hovor - obsah práce/kompetence operátorů tažené reálnými požadavky klientů

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů A
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Praktická využitelnost výsledků A
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B
Práce s informačními zdroji B
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 85586