MALCHAR, J. Místní diagnostické referenční úrovně pro skiagrafická vyšetření [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.

Suk, Ladislav

Student pracoval aktivně a samostatně, prokázal schopnost řešit zadaný problém a správně interpretovat získané informace. První část práce je zaměřena na úvod do dozimetrie, základní pojmy a definice. Tato část mohla být o něco podrobnější a více se věnovat dozimetrickým veličinám, jako je vyzářená a absorbovaná dávka váhový faktor a pod. Hlavním výstupem, který byl splněn je výpočetní program, který počítá MDRÚ podle zadaných hodnot. Autor jednotlivým veličinám vstupujícím do výpočtu MDRÚ věnuje náležitou pozornost a v kapitole 6. nezanedbává ani vliv případné nepřesnosti na výslednou chybu výpočtu. Práci hodnotím známkou výborně a bez výhrad doporučuji k obhajobě

Macura, Lukáš

Cílem této bakalářské práce bylo praktické provedení zavádění místních diagnostických referenčních úrovní (MDRÚ) na pracovišti se skiagrafickým přístrojem. Běžnou „dobrou praxí“ je systém zavedení radiologických standardů (zákon č. 373/20122 Sb., o specifických zdravotních službách) doplněn o MDRÚ tak jak to vyžaduje zákon č.18/1997 Sb., a § 62 odst. 3 vyhlášky č. 307/2002 Sb. Celý systém ochrany pacienta je postaven na dodržování diagnostických referenčních úrovní (DRÚ) a optimalizaci, na kterém se podílí dohlížející osoba za radiační ochranu, radiologický fyzik, indikující lékař a aplikující odborník (v tomto případě radiologický asistent). Autor využívá k výpočtu MDRÚ postup, který koresponduje s Národními radiologickými standardy prezentované ve věstníku MZČR vydaném v r. 2011. Správně používá protokolů zkoušek dlouhodobé stability prováděných na sledovaných RTG zařízeních. Jeho výsledky pak mohou být směle aplikovány na RTG pracoviště se skiagrafickými RTG přístroji. Práce je návodem jak bez vysokých nákladů zavádět, revidovat v rámci interních i externích auditů a kontrolovat MDRÚ na pracovištích. To je však již dnes běžnou praxí radiologických fyziků, kteří mají i jiné mnohem sofistikovanější, ale i nákladnější postupy jak získat MDRÚ pro jednotlivá RTG vyšetření. Autor nabízí metodický postup pro pracoviště, které mohou mít v praxi s touto problematikou málo zkušeností nebo řeší nedostupnost radiologického fyzika. Bude li přispívat k optimalizaci vyšetření i jen malým dílem, bude naplněna radiační ochrana v praxi zase snáze. Současně musím autora pochválit za to, že se dotknul problematiky tzv. opakovaných vyšetření – problematika kumulovaných dávek a jejich registrů. Práci hodnotím stupněm B.

eVSKP id 86996