OTEVŘEL, M. Rám kočky 330 t mostového licího jeřábu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.

Pokorný, Přemysl

Diplomant ve své práci zabývá pevnostní analýzou rámu kočky mostového licího jeřábu. K provedení simulací je použito prutového i skořepinového FEM modelu. V úvodní části jsou popsány technické parametry jeřábu a kočky. Následující kapitola obsahuje popis obou výpočtových modelů. Třetí kapitola přehlednou formou popisuje použité zatěžovací stavy a v závěru i tabulku s kombinacemi zatěžovacích stavů. V závěrečné části jsou prezentovány výsledky simulací. Celkově je práce členěna logicky a přehledně. Při zpracování práce se diplomant dopustil některých nepřesností a formálních chyb. Zejména mám k práci tyto výhrady: - nesprávné popisy náhradních prvků (RBE3, RBE2) a vazeb (CDOF) (str. 23) – u všech by mělo být: 1 nezávislý uzel (master) je spojen s N závislými uzly (slaves), dále zde chybí odkaz na literaturu - chybové hlášení: nenalezen zdroj odkazů (str. 31,33) - zjevně chybná hodnota ZS4 - zrychlení mostu 2 ms^-2 (str.44) - nesprávný a zavádějící popis fce. zobrazení „top and bottom“ ( str 53), ve skutečnosti se jedná zobrazení hodnot „správného“ povrchu prvku vzhledem k poloze kamery - zcela nedostatečný popis zobrazovaných výsledků (všechny obr. v kapitole 4) - pro vyhodnocení zvláště únavové pevnosti by bylo vhodnější posouzení na základě pevně definovaných řezů Předložená práce je původní a splňuje požadavky zadání. I přes výše uvedené nedostatky má práce požadovanou úroveň. Diplomant ve své práci prokázal solidní znalost studovaného oboru a schopnost budoucí samostatné konstruktérské práce. Práci doporučuji k obhajobě.

Samostatnost studenta při zpracování tématu C

Kolář, Pavel

Předložená diplomová práce se zabývá pevnostním posouzením rámu kočky mostového licího jeřábu 330t dle norem ČSN EN 13001 za použití prutového a skořepinového modelu. Práce je rozdělena do 4 kapitol. V první kapitole se diplomant věnuje podrobnému popisu licí kočky i jeřábu. Součástí této kapitoly je i správné určení třídy historie napětí S, vytipování (z hlediska únavy) nepříznivého konstrukčního detailu na rámu kočky a vyčíslení dovoleného rozkmitu napětí pro tento typ detailu dle ČSN EN 13001-3-1. Druhá kapitola obsahuje podrobný popis výpočtových modelů a jejich tvorbu. Ve třetí kapitole je určeno zatížení a příslušné součinitelé dle norem. Diplomant provedl i bezpečný výpočet pro situaci, kdy kočka leží pouze na třech podvozcích. Na základě výsledků také správně zhodnotil, že v reálném provozu k této situaci nedojde. Ve čtvrté kapitole je již samotné zhodnocení výsledků napěťové analýzy. Z výsledků je patrné, že rám kočky vyhoví bezpečně z hlediska prosté pevnosti i z hlediska únavy. Dále je zřejmé, že výsledky prutového a skořepinového modelu se výrazně neliší. Připomínky: Formální: Str. 23 – c) other prvky: a. Constraint: „Prvek spojuje jeden závislý uzel s jedním nebo více uzly závislými (má být nezávislými). Str. 31, 33 – zřejmě chybí propojení v rámci dokumentu, viz zobrazená hláška Chyba! Nenalezen zdroj odkazů. Str. 39 – kapitola 3.3 – nevhodně ponechán nechtěný text pod nadpisem. Věcné: Str. 16 – kapitola 1.3.3, na konci 1. odstavce je uvedeno, že kolejnice A120 je přivařena na nosníky jeřábu. Ve skutečnosti se sice jedná o svařovanou kolejnici z více částí, ale na mostě je uložena pružně (tj. na pružné podložce přichycena pomocí svěrek). Str. 26 – kapitola 2.3, okrajové podmínky (podepření rámu) byly umístěny do osy čepu podvozku. Vazby by měly být zavedeny v místě dotyku kola s kolejnicí a to z důvodu, aby při horizontálním zatížení došlo ke správnému přenesení přídavného ohybového momentu do rámu kočky. Ovšem nemá to zásadní vliv na výpočet. Str. 31 – kapitola 3.1, z textu plyne, že nosnost kočky 330t je celková hmotnost soustavy – zdvihová lana, traverza s lamelovými háky a kladnicemi, licí pánev a tekutý kov. Správně by mělo být, že nosnost 330t představuje největší skutečné břemeno, které lze zavěsit na pevně připojený prostředek pro uchopení břemena. V našem případě je nosnost 330t dána součtem hmotnosti licí pánve a tekutého kovu. Nicméně zatížení na model je v dalších kapitolách určeno správně. Str. 36 – jelikož jsou vodícími prostředky nákolky, mělo by být sgmin = 4mm nikoli 2mm, se kterou je počítáno. Na výsledek to však nemá vliv. Str. 42 – kapitola 3.4.4, zrychlení jeřábu ze zadání není 2,0 m/s2, ale 0,2 m/s2. Jedná pouze o chybný přepis. Výše uvedené připomínky lze považovat spíše za drobné nedostatky, které nemají vliv na samotné pevnostní posouzení rámu kočky. Lze konstatovat, že stanovené cíle diplomové práce byly splněny a je možno ji doporučit k obhajobě.

eVSKP id 82750