AUDY, D. Využitelnost výpalků z výroby ethanolu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.

Leštinský, Pavel

Diplomová práce je zaměřena na využitelnost výpalků z výroby etanolu. Hlavním cílem studenta bylo posouzení dalšího zpracování odpadů z výroby ethanolu. Pro tento cíl měli být použity bilanční a návrhové výpočty zařízení na zpracování výpalků z výroby ethanolu. Práce volně navazuje na studentovu bakalářskou práci, která byla zaměřena na energetické bilance rektifikačních kolon v lihovarnickém průmyslu. Pro bilanční a návrhové výpočty byla použita data z reálného provozu. Zpracování výpalků je provedeno na technologické lince sestávající z následujících procesů: dekantace, odpařování a sušení. U odpařování student diskutuje použití dvou či třístupňové odpadky a hodnotí jejich investiční náklady a návratnost. V závěru jsou pak shrnuty provozní náklady odparky a sušárny vztahujících se k produkci 1 m3 etanolu. Po prostudování předložené práce lze konstatovat, že vytyčené cíle práce byly splněny. Student si téma diplomové práce zvolil sám, což je chvályhodné. Nicméně prvotní nadšení studenta po krátké době opadlo, což se negativně projevilo hlavně na literární rešerši k dané problematice. Ačkoliv je na toto téma v dnešní době ve světě mnoho publikací v odborných časopisech, student tento fakt pominul a zaměřil se pouze na technologii zpracování výpalků používanou v lihovaru Vrdy a s využitím vysušených výpalků jako krmivo. V práci je pak jen okrajově zmíněna možnost využití výpalků pro výrobu bioplynu. Využití výpalků jako paliva není řešeno vůbec. Přitom by právě tyto alternativy mohly poskytnout ucelenou představu o investičních a provozních nákladech na zpracování odpadů z výroby etanolu. I díky těmto nedostatkům musím práci hodnotit pouze jako „dobrou“.

Práce s literaturou včetně citací D

Večeř, Marek

Úkolem diplomanta bylo provést energetickou a materiálovou bilanci produkce ethanolu, posoudit další využití odpadů z této technologie a provést návrhové a bilanční výpočty zpracování výpalku z výroby ethanolu. Práce je členěna do osmi číslovaných kapitol a třech úrovní číslování. Po úvodu a vymezení cílů práce následuje teoretická část, ve které diplomant popisuje technologické kroky při výrobě ethanolu a v podkapitole 3.2 pak operace související se zpracováním výpalků. Kapitola čtyři, nazvaná bilanční a návrhové výpočty zpracování výpalků z výroby ethanolu, obsahuje komentář k problémům dekantace, návrh odpařovací jednotky a sušárny. Vše je pak shrnuto v závěru (kapitola 5). Při sepisování práce bylo použito 20 literárních pramenů, z toho 6 cizojazyčných. Předložená práce řeší zajímavou problematiku navázanou na konkrétní provoz lihovaru VRDY. Pro recenzenta je překvapením, že třetina cílů diplomové práce (bilance výroby ethanolu) byla již řešena v rámci bakalářské práce diplomanta, která je sice citována v textu, viz Kapitola 4, avšak není uvedena v seznamu literatury. PŘIPOMÍNKY:•Strana 11-kapitola 3.1.3 dextiny DEXTRINY. •Strana 13-kapitola 3.1.6 Destilace: třetí odstavec-těkavější složky mají vždy nižší bod varu než složky méně těkavé. •Strana 13-kapitola 3.1.6 Rektifikace: v první polovině odstavce je stejná informace jako ve druhé polovině odstavce. Autor by si měl rozmyslet, co chce čtenáři sdělit. •Strana 14. Chybí popis k případu d) u obrázku 2. •Strana 22 Chybí popis k případu c) u obrázku 10. •Strana 15 první odkaz na literaturu by měl být [1] zde je [16] podobně u dalších odkazů. •U obrázků 1, 2, 3, 5, 8, 9, 12, 13, 16, 17, 18, 19, 20 chybí odkaz na zdroj. •Obrázek 8 a Obrázek 9 chybí popis obrázku. •Odkazy na literaturu [1], [5], [9] a [14] nejsou citovány v textu práce, proč jsou uvedeny v seznamu literatury? •Strana 32 kapitola 4.1 – Dekantace, chybí bližší specifikace dekantéru, zdroje, srovnání, zdůvodnění výběru. •Měrné teplo vs. Měrná tepelná kapacita, doporučuji sjednotit terminologii pro stejné veličiny (strana 35, strana 40, strana 42, vs. strana 51. •Strana 52 chybí jednotka u rovnice (81). •U bilančních výpočtů není uvedeno, zda byl využit nějaký software, nebo byly bilance počítány „ručně“. Návrhové výpočty nejsou uvedeny vůbec. •U cenového odhadu investičních nákladů chybí odkaz na zdroj aktuálních cenových relací! •V seznamu symbolů chybí u uvedených veličin jejich jednotky! Výše uvedený seznam připomínek zásadním způsoben ztěžuje orientaci v předložené práci, jejíž litera je sepsána nedbale a bez zájmu umožnit čtenáři alespoň minimální vhled do řešené problematiky. Z ducha práce však vyplývá, že některé cíle práce se, s vypětím všech sil, podařilo naplnit. Škoda jen, že diplomant nevěnoval problematice své závěrečné práce tolik času, kolik si její význam zasluhuje. Práci hodnotím jako velmi slabou a nechávám na zkušební komisi posouzení relevance absolutoria předkladatele.

Splnění požadavků a cílů zadání E
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry D