ŠILAR, J. Zařízení pro měření proudění vzduchu pod vozidlem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.

Posudky

Posudek vedoucího

Vančura, Jan

Diplomová práce se zabývá návrhem zařízení pro měření proudění pod vozidlem. Autor navrhl koncepční zařízení, které je použitelné jak pro měření v aerodynamickém tunelu, tak i na vozovce. V úvodní části jsou popsány jízdní odpory působící na vozidlo, na něž plynule navazuje rozbor základní aerodynamiky vozidel. V následující části autor popisuje vlastní konstrukční návrh zařízení. V poslední části práce je pak provedena CFD analýza vlivu měřicího zařízení na měřené pole pod vozidlem. Z výsledků CFD simulace vyvozuje autor správné závěry. Práce je členěna logicky, grafická úprava je horší, především v úvodní části. Student přistupoval k práci zodpovědně, k naplnění cílů potřeboval více pomoci než je běžné. Celkově je práce jak po formální tak i věcné stránce v pořádku a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis D
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu D
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Blaťák, Ondřej

Diplomová práce pana Šilara je zaměřena na návrh zařízení pro měření proudění vzduchu pod vozidlem. Teoretická část práce je věnována obecně jízdním odporům, vysvětlení základních pojmů v oblasti aerodynamiky a aerodynamiky vozidel. Praktická část je věnována, jak samotnému konstrukčnímu návrhu traverzovacího zařízení, tak především CFD simulaci pro určení ovlivnění proudového pole právě zástavbou navrženého traverzéru. Diplomová práce pana Šilara je zaměřena na velice zajímavou oblast aerodynamiky vozidel. Proudění pod vozidlem je zodpovědné za velkou část aerodynamických vlastností vozidla. Je škoda, že v rešeršní práci nejsou více rozebrány jiné možnosti měření proudového pole pod vozidlem, případně jiné konstrukce zařízení vhodných pro tato měření. Na základě provedených CFD simulací by bylo vhodné upravit konstrukční návrh tak, aby se snížilo ovlivnění proudového pole zástavbou traverzéru, případně provést výpočet se sondou výrazněji předsunutou před samotný traverzér. Zároveň míra ovlivnění by mohla být charakterizována i jinak než jen barevnou mapou (rychlost, tlak), tzn. např. přímo rozdíly v měřených veličinách v některých bodech v rovině pod vozidlem. Diplomová práce pana Šilara splnila zadání. Po grafické stránce je však na nižší úrovni. Často jsou využívány skenované obrázky ve velmi nízké kvalitě. Student prokázal schopnost využít znalosti získané v průběhu studia k řešení samostatných úkolů inženýrské praxe. Je třeba rovněž uvážit, že oblast CFD simulací není běžně na ÚADI vyučována.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 80418